Policja - Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym
1 sierpnia ruszyła trzecia odsłona kampanii „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym”. Tym razem skierowana jest przede wszystkim do osób najbliższych kierowcom, które mogą wpłynąć na ich zachowania podczas jazdy. Cel nieustannie ten sam - poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Kampanię wspólnie organizują Policja i Fundacja PZU.
Poprzednie
dwie kampanie Stop Wariatom Drogowym zostały przeprowadzone w latach
2005 i 2006. Z przygotowanego przez instytuty Pentor i SMG/KRC
Millward Brown podsumowania pierwszej edycji wynikało, że z
kampanią zetknęło się 64 proc. ogółu społeczeństwa i 73 proc.
kierowców. Choć nie przekonała ona wszystkich do bezpiecznej
jazdy, po jej zakończeniu dało się zauważyć spadek liczby
wypadków i rannych.
POSTAWILIŚMY
NA MIŁOŚĆ
– Celem pierwszych dwóch edycji kampanii było przede
wszystkim pokazanie kierowcom zachowań na drodze, które są
nieodpowiedzialne i niebezpieczne. Kampania okazała się niezwykle
skuteczna. Choć użycie w niej określenia „wariat drogowy”
wzbudzało kontrowersje i dyskusje, ponad 88 proc. badanych
stwierdziło, że jest ono właściwe dla kierowcy jadącego
niebezpiecznie – mówi Piotr Glen, dyrektor ds. zaangażowań
społecznych Fundacji PZU. – Obecnie większość akcji związanych
z promowaniem bezpieczeństwa na drodze straszy, dramatyzuje,
przeraża, karci naganne zachowania kierowców, czy epatuje ludzką
tragedią. Podjęliśmy decyzję, że nie wpiszemy się w ten trend.
Zdecydowaliśmy, że będziemy promować pozytywne emocje, a nie
agresję. Postawiliśmy na miłość! Uważamy, że pasażerom
udostępnimy realne narzędzie wpływu na zachowania kierowców i
naprawdę sprawimy, że na polskich drogach będzie bezpieczniej.
Niebieskie serce wręczone kierowcy przez bliską mu osobę, która
go kocha, może być tym jedynym impulsem, który sprawi, że
kierowca opamięta się na drodze.
NIEBIESKIE
SERCE
Można
je powiesić np. przy lusterku w samochodzie. Ma ono przypominać
kierowcy, że jest kochany, że w domu czekają na niego bliscy i
dlatego powinien jechać ostrożnie. Przygotowano różne wersje
serduszka, np. „Tato, czekamy w domu. Kocham, jedź ostrożnie”,
„Sama kredy tu nie spłacę! Kocham, jedź ostrożnie!”, ale
ponieważ jest to kampania kreatywna, są także serduszka do
wypełnienia przez siebie wymyślonym napisem. Czy kierowcy powieszą
sobie takie serca w samochodzie? Organizatorzy kampanii są
przekonani, że ich najbliżsi zrobią to dla nich. – Stop Wariatom
Drogowym to działanie, które z pewnością skutecznie wzmocni
proces budowania współodpowiedzialności obywateli za
bezpieczeństwo przestrzeni publicznej, w tym w ruchu drogowym, co
jest również od kilku lat priorytetem pracy polskiej Policji.
Dzięki takim kampaniom, ale tak że pracy wielu służb, w tym
Policji, stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym z roku na rok poprawia
się. W 2005 r. odnotowano niewiele po nad 48 tys. wypadków
drogowych, w 2013 r. blisko 36 tys., co oznacza spadek na przestrzeni
tych lat o 10 tys. zdarzeń – mówi mł. insp. Anna Kuźnia, p.o.
naczelnika Wydziału Profilaktyki Biura Prewencji i Ruchu Drogowego
KGP. – Dla nas bardzo ważne jest partnerstwo międzyinstytucjonalne
w budowaniu odpowiedzialnych postaw społecznych na rzecz
bezpieczeństwa, a te serca, to nie są śmieciowe gadżety do
samochodu, a naładowane emocjonalnie nośniki bardzo intymnej
informacji otrzymanej od kogoś bliskiego.
MIEJ
SERCE DLA „WARIATóW DROGOWYCH”
W
kampanii bierze udział Policja. Podjęła działania w zakresie
prewencji kryminalnej, prezentując jej zasady w mediach i wręczając
kierowcom serduszka przy okazji kontroli drogowych. A gdy rozpocznie
się rok szkolny, będzie prowadziła pogadanki w szkołach z dziećmi
i rodzicami. Niebieskie serca będą rozdawane w szkołach przez
patrole policji i agentów PZU, podczas festiwali muzycznych, jako
inserty do prasy oraz na stacjach benzynowych, a także w oddziałach
PZU. Fundacja PZU ma nadzieję, że do końca tego roku w polskich
samochodach znajdzie się 2 mln serc dla „wariatów
drogowych”.
Więcej informacji na temat akcji w sierpniowym
numerze miesięcznika "Policja 997" oraz na stronie
kampanii stopwariatom.pl