Ruch drogowy

Marzec na średzkich drogach - Byli zabici i sporo rannych

W minionym miesiącu na drogach powiatu średzkiego odnotowano łącznie 52 zdarzenia drogowe, w tym 7 wypadków drogowych, oraz 45 kolizji drogowych. W wypadkach drogowych 10 osób zostało rannych a dwie osoby poniosły śmierć. Policjanci podkreślają, że nie będą pobłażać osobom popełniającym drogowe wykroczenia. Będą wysokie mandaty i zatrzymywane prawa jazdy za radykalne łamanie przepisów. Wszystko po to, by na naszych drogach było choć trochę bezpieczniej.

  1. STAN BEZPIECZEŃSTWA

Liczba zdarzeń drogowych

2020

2021

2022

W bieżącym miesiącu

51

43

52

Od początku roku

154

133

151

 

Liczba wypadków drogowych

2020

2021

2022

W bieżącym miesiącu

4

4

7

Od początku roku

11

16

18

 

Liczba kolizji drogowych

2020

2021

2022

W bieżącym miesiącu

47

39

45

Od początku roku

143

117

133

 

Ilość osób rannych

2020

2021

2022

W bieżącym miesiącu

5

5

10

Od początku roku

11

15

22

 

Ilość osób zabitych

2020

2021

2022

W bieżącym miesiącu

1

1

2

Od początku roku

2

2

3

 

  1. PRZYCZYNY ZDARZEŃ DROGOWYCH.

Najczęstsze przyczyny powstawania zdarzeń drogowych zaistniałych w marcu 2022 roku:

 

  • z winy kierowcy:

Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

5

Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami

8

Nieprawidłowe cofanie

6

Niezachowanie odpowiedniej prędkości do warunków ruchu

4

Nieprawidłowe wymijanie

3

Nieprawidłowe omijanie

3

Nieprawidłowe wyprzedzanie

3

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

1

Inne przyczyny

10

 

 

Łącznie

43

 

  • z winy pieszego:

Nieostrożne wejście przed jadący pojazd

0

 

 

Łącznie

0

 

  • z innych przyczyn:

Zwierzęta na drodze

2

Inne

3

Stan jezdni

4

Z winy pasażera

0

 

 

Łącznie

9

 

III. MIEJSCA NAJBARDZIEJ ZAGROŻONE.

 

Gmina

Liczba zdarzeń

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

Środa Wlkp.- obszar miejski

18

1

0

3

17

Środa Wlkp.- obszar wiejski

20

3

1

4

17

Krzykosy

4

1

0

2

3

Nowe Miasto n/w

3

1

0

1

2

Zaniemyśl

2

0

0

0

2

Dominowo

5

1

1

0

4

 

Łącznie

52

7

2

10

45

 

Gmina

Miejsca najbardziej zagrożone

Ilość zdarzeń

Środa Wlkp.- obszar miejski

ul. Kórnicka

2

ul. Poselska

3

ul. 20-go Października

2

Środa Wlkp.- obszar wiejski

Brodowo

4

Kijewo

4

Krzykosy

Sulęcinek

2

Nowe Miasto n/w

Elżbietów

1

Zaniemyśl

Płaczki

1

Dominowo

Biskupice

2

 

Droga

Liczba zdarzeń

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

A-2

1

1

0

1

0

S11d

0

0

0

0

0

DK-11

10

2

0

4

8

DK-15

1

1

1

0

0

W436

2

0

0

0

2

W432

5

2

1

3

3

Powiatowa

19

1

0

2

18

Gminna

10

0

0

0

10

Strefa ruchu

3

0

0

0

3

 

Łącznie

52

7

2

10

45

 

Dzień tygodnia

Liczba zdarzeń

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

Poniedziałek

11

2

0

5

9

Wtorek

7

0

0

0

7

Środa

11

4

2

4

7

Czwartek

12

0

0

0

12

Piątek

5

0

0

0

5

Sobota

4

0

0

0

4

Niedziela

2

1

0

1

1

 

Łącznie

52

7

2

10

45

 

Godzina zdarzenia

Liczba zdarzeń

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

00:00-06:00

6

2

2

0

4

06:00-10:00

6

1

0

3

5

10:00-14:00

14

2

0

4

12

14:00-18:00

17

2

0

3

15

18:00-00:00

9

0

0

0

9

 

Łącznie

52

7

2

10

45

 

Wiek sprawcy

Liczba zdarzeń

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

Poniżej 15

0

0

0

0

0

15-17

1

0

0

0

1

18-24

5

0

0

0

5

25-39

15

5

1

9

10

40-59

5

0

0

0

5

Powyżej 60

4

0

0

0

4

Sprawca nieznany

13

2

1

1

11

 

Łącznie

43

7

2

10

36

 

 

 

 

 

 

Inne przyczyny

9

0

0

0

9

Łącznie z innymi przyczynami

52

7

2

10

45

 

IV. NIETRZEŹWI KIEROWCY

 

Policjanci WRD

Łącznie wszyscy policjanci

KPP Środa Wlkp.

Art. 87§1 KW – kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu

0

0

Art. 87§1a KW – kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny w stanie nietrzeźwości

1

3

Art. 87§2 KW – kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny po użyciu alkoholu

0

0

Art. 178a§1 KW – kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości

4

12

 

V.PODSUMOWANIE

W marcu 2022 roku w porównaniu do lat ubiegłych tendencja ogólnej liczby zdarzeń drogowych kreuje się na wyższym poziomie. Nastąpił wzrost o 9 zdarzeń w stosunku do roku ubiegłego i wzrost o 2 zdarzenia do roku 2020. Nastąpił wzrost liczby wypadków drogowych o 3 w stosunku do roku 2021 i 2020. W miesiącu marzec w wypadkach drogowych zginęły dwie osoby. Nastąpił wzrost liczny osób rannych o 5 w stosunku do roku 2021 i 2020. Nastąpił również wzrost liczby kolizji drogowych o 6 w stosunku do roku 2021, lecz w stosunku do roku 2020 nastąpił spadek o 2.

Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieprawidłowy manewr cofania.

Najbardziej zagrożoną gminą w powiecie średzkim jest gmina Środa Wlkp – obszar wiejski, gdzie doszło do 20 zdarzeń drogowych. Wśród najbardziej zagrożonych ulic należy ulica Poselska, Kórnicka i 20-go Października. Na terenie gminy Środa Wlkp – obszar wiejski, na DK 15 w miejscowości Czarne Piątkowo doszło do wypadku drogowego w którym jedna osoba zginęła a na terenie gminy Dominowo doszło do jednego wypadku drogowego w którym zginęła jedna osoba.

Najbardziej zagrożonym dniem tygodnia jest czwartek, w którym doszło do 12 zdarzeń drogowych, a najbardziej zagrożonymi godzinami jest przedział czasowy od godz. 14:00 do godz. 18:00, gdzie doszło wtedy do 17 zdarzeń drogowych. Do wypadków drogowych w których dwie osoby zginęły doszło w godzinach 00:00-06:00.

Sprawcami zdarzeń drogowych w największej części byli kierowcy w wieku 25-39 lat.

W omawianym miesiącu doszło do zatrzymania 15 kierujących jadących pod wpływem alkoholu, w tym 5 zatrzymali f-sze Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Środzie Wlkp.

W kwietniu 2022 z uwagi na to, że jedną z najczęstszych przyczyn zdarzeń drogowych było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami należy dyslokować f-szy Wydziału Ruchu Drogowego do pełnienia służby na drogi powiatowe oraz na drogę DK-11, w tym z wykorzystaniem ręcznych mierników prędkości, celem kontroli prędkości pojazdów, jak również z wykorzystaniem nieoznakowanego radiowozu m-ki BMW wyposażonego w wideorejestrator. W dyslokacji należy również ująć wzmożone kontrole kierujących w przedziale wiekowym 25-39 lat, z uwagi na to, że powyższa grupa wiekowa należy do przedziału wiekowego najbardziej zagrożonego, jako sprawcy zdarzeń drogowych.

VI. OFIARY

W marcu 2022 roku odnotowano dwa wypadki drogowe, w których dwie osoby zginęły.

Powrót na górę strony