Przygotuj się do zimy
Mgły i zamglenia towarzyszą nam od ponad miesiąca. Nie dana nam była w tym roku „polska złota jesień”. Niektórzy mówią, że „w powietrzu czuć już zimę”. Tak jak przygotowujemy do zimy nasz dom czy ogród powinniśmy też zadbać o samochód. Biorąc pod lupę stan techniczny pojazdu najważniejsze są trzy elementy: światła, opony i wycieraczki.
ŚWIATŁA
Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić czy wszystkie światła w pojeździe działają. Ustawienie ich nie powinno oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Po drugie zawsze powinniśmy pamiętać, że świateł dziennych możemy używać wyłącznie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Opady atmosferyczne, zamglenia, zmierzch to warunki przy których obowiązkowo musimy używać świateł mijania. Wielu kierowców popełnia ten błąd i zapomina, że pojazd na światłach dziennych nie jest oświetlony z tył, przez co jest niewidoczny dla kierowców jadących za nami.
Dla przypomnienia prawo o ruchu drogowym mówi, że:
Art. 30. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
-
kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
-
włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
-
poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
-
-
kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
-
włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
-
korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
-
2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
OPONY
Opony zimowe są specjalnie przystosowane do jazdy w niskich temperaturach. Charakteryzują się bardziej otwartą rzeźbą bieżnika niż opony letnie, co pozwala na skuteczniejsze odprowadzanie wody, błota czy śniegu spod kół. Komfort jazdy jest większy i bezpieczeństwo również. Nie wolno jednak zapominać o kontroli ciśnienia w oponach. Okres jesienno-zimowy to dobry czas na taką kontrolę. Nieodpowiednie ciśnienie skutkuje nieprawidłową przyczepnością pojazdu do drogi, wydłużeniem drogi hamowania, zwiększeniem spalania paliwa, może nawet grozić eksplozją opony.
WYCIERACZKI
Oczywiście chodzi o wycieraczki szyby czołowej. Należy je obejrzeć i sprawdzić czy nie są rozwarstwione lub popękane. Jeśli wycieraczka nie zbiera wody do czysta z szyby, należy ją wymienić. Można to sprawdzić samemu , jednak należy pamiętać, że szyba wewnątrz pojazdu musi być czysta (!). Przy okazji przeglądu piór wycieraczek należy wymienić płyn do spryskiwaczy na mrozoodporny, czyli potocznie zwany zimowy. Letni płyn zamarza w niskich temperaturach i może powodować uszkodzenie pomp lub dyszy spryskiwaczy.
CO Z T¡ POGOD¡
Policjanci „drogówki” zwracają uwagę, że najgroźniejsza dla kierowców jest temperatura w okolicach zera. W tej temperaturze woda zaczyna zamarzać i może powstawać niebezpieczny i zdradliwy zamróz, szadź czy gołoledź. Często są to zjawiska występujące na drodze miejscowo, najczęściej na wiaduktach, mostach i w terenach leśnych. Jednym z najgroźniejszych zjawisk drogowych jest czarny lód. To gołoledź, która pokrywa asfalt bardzo cienką warstwą lodu, która jest zupełnie niewidoczna dla kierowcy, za to niesamowicie śliska.
DLA LENIWYCH
Warto przypomnieć również kierowcom, że przed włączeniem się do ruchu wszystkie szyby w pojeździe muszą być oczyszczone ze śniegu i lodu. Podobnie sprawa wygląda jeśli chodzi o światła. Reflektory muszą być również odśnieżone.