Ruch drogowy

Prędkość - Zero toleracji

W dniach 11-15 lutego policjanci na terenie całego kraju prowadzili działania „Prędkość – zero tolerancji”. W Wielkopolsce mundurowi akcję ukierunkowaną na kontrolę przestrzegania przez kierujących przepisów dotyczących obowiązującej prędkości jazdy prowadzą już nie po raz pierwszy. A wszystko dlatego, że nadmierna prędkość jest cały czas jedną z głównych przyczyn zdarzeń drogowych, w tym szczególnie tych, których skutkiem jest śmierć człowieka.

NADMIERNA PRĘDKOŚĆ ZABIJA

Nadmierna prędkość jest cały czas jedną z głównych przyczyn zdarzeń drogowych, w tym tych najtragiczniejszych w skutkach – wypadków śmiertelnych. Wielu kierowców lekceważy obowiązujące przepisy, czym stwarzają realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Co trzecia osoba, która ginie na drodze, to ofiara nadmiernej prędkości. ¼ wypadków na drodze jest spowodowana tym, że kierowcy nie dostosowują prędkości do panujących warunków. 25 % osób, które odnoszą rany w wyniku zdarzeń drogowych, to również ofiary nadmiernej prędkości.

Główne przyczyny zdarzeń drogowych zaistniałych z winy kierujących, to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do panujących warunków ruchu.Mimo, iż większość wypadków ma miejsce w obszarze zabudowanym, to w wyniku wypadków mających miejsce w obszarze niezabudowanym ginie zdecydowanie więcej osób. Przyczyną takiego stanu rzeczy upatrywać należy w tym, że na obszarze  niezabudowanym kierujący rozwijają większe prędkości, a skutki zdarzeń są bardziej tragiczne.

KASKADA

Głównym celem prowadzonych przez policjantów działań będzie zapobieganie wypadkom drogowym przez egzekwowanie od kierujących przestrzegania ograniczeń prędkości i innych przepisów ruchu drogowego. Funkcjonariusze będą chcieli wyeliminować z dalszej jazdy jak największą ilość drogowych piratów. Podczas dwudniowych działań kierowcy muszą się liczyć z tym, że na jednym odcinku drogi, ich prędkość może być kontrolowana kilka razy w niewielkich odstępach.

 

POJEDZIESZ ZA SZYBKO – STRACISZ PRAWO JAZDY NA 3 MIESIĄCE.

Od ponad 3 lat obwiązują przepisy dot. zatrzymania prawa jazdy, które stanowią, że w przypadku rażącego przekroczenia prędkości dopuszczalnej w obszarze zabudowanym (powyżej 50 km/h) oraz przewożenia nadmiernej liczby osób, zatrzymane zostanie prawo jazdy i przesłanie go do właściwego starosty, który - wydając decyzję administracyjną - formalnie zatrzyma ten dokument - za pierwszym razem na 3 miesiące. Starosta wyda powyższą decyzję niezależnie od tego, czy prawo jazdy zostało fizycznie zatrzymane przez policjanta. Starosta wydaje decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności oraz zobowiązując kierowcę do zwrotu prawa jazdy, o ile dokument ten nie został wcześniej zatrzymany.

Istotne jest, iż 3-miesięczny okres, na jaki zatrzymywane będzie prawo jazdy, zacznie biec od daty jego faktycznego zatrzymania przez policjanta, a jeżeli czynność ta nie miała miejsca, dopiero od momentu jego zwrotu do właściwego organu – starosty. Ujawnienie faktu ponownego kierowania pojazdem w tym 3 – miesięcznym okresie, będzie skutkowało jego wydłużenie do 6 miesięcy. Kierowanie pojazdem w tych okresach (decyzja starosty o zatrzymaniu prawa jady) jest wykroczeniem określonym w art. 94 kw. Kolejna „wpadka” bez prawa jazdy, wiązać się będzie z cofnięcie uprawnienia do kierowania pojazdami. Jego przywrócenie zostało obwarowane koniecznością spełnienia wszystkich wymagań stawianych osobie, która po raz pierwszy ubiega się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami (kurs i egzamin).

Kierowanie pojazdem w tym okresie (decyzja starosty o cofnięciu uprawnień) jest przestępstwem określonym w art. 180a kk., który stanowi:

 „Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu, prowadzi pojazd mechaniczny, nie stosując się do decyzji właściwego organu o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”

 

DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ NA DROGACH W POLSCE

Samochody osobowe, motocykle, ciężarowe o DMC < 3,5t

(DMC – dopuszczalna masa całkowita)

Obszar niezabudowany

Autostrada                                                                    140 km/h
Droga ekspresowa dwujezdniowa                                120 km/h
Droga ekspresowa jednojezdniowa                               100 km/h
Droga dwujezdniowa o 2 pasach w każdą stronę          100 km/h
Droga jednojezdniowa                                                  90 km/h

Obszar zabudowany

Od godz. 5:00 do 23:00                                                50 km/h
Od godz. 23:00 do 5:00                                                60 km/h

Strefa zamieszkania                                                   20 km/h

Pozostałe pojazdy oraz zespoły pojazdów (przyczepą, naczepą)

Obszar niezabudowany:

Autostrada                                                                 80 km/h
Droga ekspresowa dwujezdniowa                                 80 km/h
Droga ekspresowa jednojezdniowa                               80 km/h
Droga dwujezdniowa o 2 pasach w każdą stronę            80 km/h
Droga jednojezdniowa                                                  70 km/h

Obszar zabudowany

Od godz. 5:00 do 23:00                                                50 km/h
Od godz. 23:00 do 5:00                                                60 km/h

Strefa zamieszkania                                                   20 km/h

Autobusy spełniające warunki określone w art. 66 ust. 5 Ustawy Prawo o ruchu drogowym

Obszar niezabudowany

Autostrada                                                                100 km/h
Droga ekspresowa dwujezdniowa                                100 km/h
Droga ekspresowa jednojezdniowa                              100 km/h

Obszar zabudowany

Od godz. 5:00 do 23:00                                                50 km/h
Od godz. 23:00 do 5:00                                                60 km/h

 

Strefa zamieszkania                                                   20 km/h

Powrót na górę strony