Rowerowo o bezpieczeństwie – Co każdy cyklista wiedzieć powinien
Rowerzyści i piesi najbardziej cierpią w wypadkach drogowych. To oni odnoszą najpoważniejsze obrażenia ciała. Policjanci wskazują co można zrobić, by poprawić własne bezpieczeństwo na rowerze. Dobrych rad nigdy za wiele, zatem zapraszamy do lektury.
Czas dla cyklistów
Wczesna wiosna bardzo przyspieszyła rozpoczęcie sezonu rowerowego. Słoneczna pogoda przemawia za tym, żeby wspólnie z rodziną wyruszyć na rowerową wycieczkę. To czas, kiedy większość z nas rzuca w kąt kluczyki od samochodu i przesiada się na ukochany jednoślad. Niestety, nie każdy cyklista stosuje się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Na sumieniu mają również sporo sami kierowcy pojazdów. Zarówno jedni jak i drudzy powinni pamiętać o nadrzędnej zasadzie kodeku drogowego, czyli o ograniczonym zaufaniu do innych uczestników ruchu.
Wypadki groźne dla niechronionych
Statystyki minionego roku wskazują , że na ternie Wielkopolski doszło do 531 wypadków, gdzie uczestnikami byli rowerzyści. W tych zdarzeniach zginęło 32 cyklistów, a 487 zostało rannych. Blisko połowa wypadków była spowodowana przez rowerzystów. Musimy cały czas pracować nad poprawą bezpieczeństwa naszych dróg – w tym szczególnie niechronionych uczestników ruchu drogowego – podkreśla szef średzkiej drogówki podkom. Marcin Puzicki. To rowerzyści i piesi są narażeni na najpoważniejsze obrażenia. Niezależnie od tego kto jest winny, cierpią zawsze „niechronieni”.
Garść rad o wyposażeniu dwóch kółek
Policjanci ruchu drogowego radzą jak się prawidłowo zachować, żeby uniknąć drogowych kłopotów. Najważniejsze jest prawidłowe wyposażenie. Obowiązkowo, z przodu roweru musi być sprawne światło barwy białej, natomiast z tyłu – czerwonej, może ono „mrugać”. Jednoślad musi być też wyposażony w dzwonek o nieprzeraźliwym tonie oraz co najmniej jeden, ale za to sprawny(!) hamulec.
Wycieczka z pociechą
Na rodzicach ciąży obowiązek zadbania o bezpieczeństwo dzieci. Jeżeli decydujemy się na podróż z naszymi pociechami - pamiętajmy o prawidłowym zamontowaniu fotelika na rowerze. Upewnijmy się też, że dziecko jest zapięte w pasy. Na drodze zachowajmy też większą czujność, pamiętając o zasadzie ograniczonego zaufania. Warto założyć z tył na oparcie fotelika kamizelkę odblaskową, a dziecko od najmłodszych lat uczyć podróżowania w rowerowym kasku. Ochrona głowy naprawdę może ocalić życie.
Maksimum bezpieczeństwa małym nakładem
Zawsze włączajmy światła przy rowerze jeśli już zmierzcha. Kierowcy samochodów widzą nas gorzej zza szyby pojazdu. Po prostu dajmy się dostrzec – wskazuje naczelnik M. Puzicki. Nie zapominajmy także o kamizelkach odblaskowych. Choć nie jest to obowiązkowe wyposażenie cyklisty - niewątpliwie zwiększy nasze bezpieczeństwo na drodze.
Komisarz podkreśla również, że najczęstszą przyczyną kontroli rowerzystów na drodze jest ich stan trzeźwości. Ostatnie dni pokazują, że cykliści nie stronią od wyskokowych trunków. Co kilka dni funkcjonariusze zatrzymują rowerzystów, którzy nie są pijani lecz upojeni alkoholem. Urządzenia do badania stanu trzeźwości wskazały w ich przypadkach w granicach 3 promili alkoholu! Takie zachowanie jest po prostu niepoważne. Rowerzysta w tym stanie nie tylko zagraża sobie, ale wszystkim uczestnikom ruchu – informuje naczelnik średzkiej drogówki.Apelujemy również do wszystkich miłośników jednośladów, aby podczas wykonywania manewrów na drodze - odpowiednio wcześniej je sygnalizować. Niejednokrotnie, poprzez złe sygnalizowanie zamiaru włączenia się do ruchu lub zupełny jego brak, cykliści stwarzają ogromne zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Pamiętajmy, że za nieprawidłowe włączenie się do ruchu, w zależności od sytuacji może grozić mandat karny w wysokości nawet do 300 złotych. Ale nie róbmy tego, by uniknąć mandatu, lecz po to, by być bezpiecznym. Taki cel powinien nam przyświecać wsiadając na rower. Korzystajmy z wyznaczonych ścieżek rowerowych i pamiętajmy, że nie jesteśmy na drodze sami. Wzajemny szacunek i zrozumienie może zapobiec wielu niebezpiecznym sytuacjom na drodze.