Gorzki mandat za cukrowe buraki
Buraki wysypujące się na ulice i drogi, spadające przed inne pojazdy – to niestety codzienność średzkich dróg jesienią. Kampania trwa, ale pamiętać trzeba, że niezabezpieczone ładunki są groźne dla innych uczestników ruchu drogowego, dlatego mandatów za takie wykroczenie nie brakuje.
Kampania buraczana trwa w Środzie w najlepsze, a za nią coroczny problem drogowy – transport niezabezpieczonych ładunków tego słodkiego warzywa. Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego podkreślają, że nie ma dnia bez wykroczeń tego typu.
Tu nie chodzi o czepianie się – mówi kom. Marcin Puzicki, szef tej sekcji. Buraki spadają z przyczep i to jest bardzo niebezpieczne. Kierowcy jadący za ciężarówkami czują dyskomfort, bo ładunek wysypuje się przy hamowaniu i na każdym zakręcie. Nagle część ładunku potrafi spaść wprost pod koła jadącego za ciężarówką innego auta. W najlepszym przypadku dochodzi do nagłego, niebezpiecznego hamowania – podkreśla oficer i wskazuje, że policjanci karzą i będą karać za tego rodzaju niezabezpieczone ładunki.
Taki wysypujący się ładunek szczególnie groźny jest dla pieszych i rowerzystów. Mundurowi wskazują wypadek odnotowany kiedyś na rondzie Jana Pawła II w Środzie, gdzie spadający burak uderzył w głowę przejeżdżającego rowerzystę. Cyklista trafił do szpitala w stanie krytycznym.
Prawidłowe wykonanie załadunku i jego zabezpieczenie stanowi podstawę bezpiecznego transportu. Przewożony towar nie może naruszać stateczności zestawu, utrudniać kierowania pojazdem oraz ograniczać widoczności. Ładunki sypkie powinny być umieszczone w szczelnej skrzyni ładunkowej i dodatkowo osłonięte zasłonami, które uniemożliwią wysypywanie się materiału. To właśnie ten obowiązek spoczywa na osobach przewożących właśnie buraki.
Wbrew obiegowej opinii umocować należy każdy ładunek, niezależnie od jego wagi – wskazuje komisarz M. Puzicki. Do kierowcy należy, więc odpowiednie zabezpieczenie ładunku (np. z wykorzystaniem pasów czy plandek). Wszystkie te przepisy, zasady oraz regulacje zawarte są w dziale dot. warunków używania pojazdów w ruchu drogowym (art. 61 Ustawy Prawo o ruchu drogowym).