Bezpieczeństwo drogowe - Luty na średzkich drogach
W lutym 2022 roku na drogach powiatu średzkiego odnotowano łącznie 45 zdarzeń drogowych, w tym 2 wypadki drogowe, oraz 43 kolizje drogowe. W wypadkach drogowych 3 osoby zostały ranne.
-
STAN BEZPIECZEŃSTWA
Liczba zdarzeń drogowych |
2020 |
2021 |
2022 |
W bieżącym miesiącu |
47 |
40 |
45 |
Od początku roku |
103 |
90 |
99 |
Liczba wypadków drogowych |
2020 |
2021 |
2022 |
W bieżącym miesiącu |
4 |
2 |
2 |
Od początku roku |
7 |
12 |
11 |
Liczba kolizji drogowych |
2020 |
2021 |
2022 |
W bieżącym miesiącu |
43 |
38 |
43 |
Od początku roku |
96 |
78 |
88 |
Ilość osób rannych |
2020 |
2021 |
2022 |
W bieżącym miesiącu |
4 |
1 |
3 |
Od początku roku |
6 |
10 |
12 |
Ilość osób zabitych |
2020 |
2021 |
2022 |
W bieżącym miesiącu |
1 |
1 |
0 |
Od początku roku |
2 |
2 |
1 |
-
PRZYCZYNY ZDARZEŃ DROGOWYCH.
Najczęstsze przyczyny powstawania zdarzeń drogowych zaistniałych w lutym 2022 roku:
-
z winy kierowcy:
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu |
4 |
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami |
4 |
Nieprawidłowe cofanie |
6 |
Niezachowanie odpowiedniej prędkości do warunków ruchu |
7 |
Nieprawidłowe wymijanie |
2 |
Nieprawidłowe omijanie |
4 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
2 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
1 |
Inne przyczyny |
3 |
|
|
Łącznie |
33 |
-
z winy pieszego:
Nieostrożne wejście przed jadący pojazd |
0 |
|
|
Łącznie |
0 |
-
z innych przyczyn:
-
Zwierzęta na drodze
4 |
|
Inne |
1 |
Stan jezdni |
7 |
Z winy pasażera |
0 |
|
|
Łącznie |
12 |
III. MIEJSCA NAJBARDZIEJ ZAGROŻONE.
Gmina |
Liczba zdarzeń |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
Środa Wlkp.- obszar miejski |
19 |
0 |
0 |
0 |
19 |
Środa Wlkp.- obszar wiejski |
17 |
1 |
0 |
2 |
16 |
Krzykosy |
2 |
1 |
0 |
2 |
1 |
Nowe Miasto n/w |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Zaniemyśl |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Dominowo |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
|
|||||
Łącznie |
45 |
2 |
1 |
3 |
43 |
Gmina |
Miejsca najbardziej zagrożone |
Ilość zdarzeń |
Środa Wlkp.- obszar miejski |
ul. Topolska |
3 |
ul. Niedziałkowskiego |
2 |
|
ul. 20-go Października |
2 |
|
Środa Wlkp.- obszar wiejski |
Brodowo |
5 |
Bieganowo |
3 |
|
Krzykosy |
Bronisław |
1 |
Nowe Miasto n/w |
Wolica Pusta |
1 |
Zaniemyśl |
Jeziory Wielkie |
1 |
Dominowo |
Dzierżnica |
1 |
Droga |
Liczba zdarzeń |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
A-2 |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
S11d |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
DK-11 |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
DK-15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
W436 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
W432 |
5 |
1 |
0 |
2 |
4 |
Powiatowa |
18 |
1 |
0 |
1 |
17 |
Gminna |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Strefa ruchu |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
|
|||||
Łącznie |
45 |
2 |
0 |
3 |
43 |
Dzień tygodnia |
Liczba zdarzeń |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
Poniedziałek |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
Wtorek |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Środa |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Czwartek |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Piątek |
8 |
1 |
0 |
2 |
7 |
Sobota |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Niedziela |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
|
|||||
Łącznie |
45 |
2 |
0 |
3 |
43 |
Godzina zdarzenia |
Liczba zdarzeń |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
00:00-06:00 |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
06:00-10:00 |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
10:00-14:00 |
8 |
1 |
0 |
2 |
7 |
14:00-18:00 |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
18:00-00:00 |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
|
|||||
Łącznie |
45 |
2 |
0 |
3 |
43 |
Wiek sprawcy |
Liczba zdarzeń |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
Poniżej 15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15-17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18-24 |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
25-39 |
10 |
1 |
0 |
1 |
9 |
40-59 |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Powyżej 60 |
6 |
1 |
0 |
2 |
5 |
Sprawca nieznany |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
|
|||||
Łącznie |
33 |
2 |
0 |
3 |
31 |
+ inne przyczyny |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
Łącznie z innymi przyczynami |
45 |
2 |
0 |
3 |
43 |
IV. NIETRZEŹWI KIEROWCY
|
Policjanci WRD |
Łącznie wszyscy policjanci KPP Środa Wlkp. |
Art. 87§1 KW – kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu |
1 |
1 |
Art. 87§1a KW – kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny w stanie nietrzeźwości |
1 |
1 |
Art. 87§2 KW – kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny po użyciu alkoholu |
0 |
0 |
Art. 178a§1 KW – kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości |
2 |
4 |
V.PODSUMOWANIE
W lutym 2022 roku w porównaniu do lat ubiegłych tendencja ogólnej liczby zdarzeń drogowych kreuje się na tym samym poziomie. Nastąpił wzrost o 5 zdarzeń w stosunku do roku ubiegłego, natomiast o 2 mniej niż w roku 2020. Liczba wypadków drogowych jest taka sama jak w roku 2021. W miesiącu lutym w wypadkach drogowych nikt nie zginął, lecz ogólna liczba osób rannych jest większa o 2 osoby. Nastąpił wzrost liczby kolizji drogowych o 5.
Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieprawidłowy manewr cofania.
Najbardziej zagrożoną gminą w powiecie średzkim jest gmina Środa Wlkp – obszar miejski, gdzie doszło do 19 zdarzeń drogowych. Wśród najbardziej zagrożonych ulic należy ulica Topolska, Niedziałkowskiego i 20-go Października. Na terenie gminy Środa Wlkp – obszar wiejski, w miejscowości Kijewo doszło do wypadku drogowego w którym dwie osoby zostały ranne. W gminie Krzykosy doszło do wypadku drogowego, w którym ranna została jedna osoba.
Najbardziej zagrożonym dniem tygodnia jest poniedziałek, w którym doszło do 9 zdarzeń drogowych, a najbardziej zagrożonymi godzinami jest przedział czasowy od godz. 14:00 do godz. 18:00, doszło wtedy do 13 zdarzeń drogowych. Do wypadków drogowych doszło w godzinach 06:00-10:00 oraz w godzinach 10:00-14:00. Sprawcami zdarzeń drogowych w największej części byli kierowcy w wieku 25-39 lat.
W omawianym miesiącu doszło do zatrzymania 6 kierujących jadących pod wpływem alkoholu, w tym 4 zatrzymali f-sze Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Środzie Wlkp.
W marcu 2022 z uwagi na to, że jedną z najczęstszych przyczyn zdarzeń drogowych było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami należy dyslokować f-szy Wydziału Ruchu Drogowego do pełnienia służby na drogi powiatowe oraz na drogę DK-11, w tym z wykorzystaniem ręcznych mierników prędkości, celem kontroli prędkości pojazdów, jak również z wykorzystaniem nieoznakowanego radiowozu m-ki BMW wyposażonego w wideorejestrator. W dyslokacji należy również ująć wzmożone kontrole kierujących w przedziale wiekowym 25-39 lat, z uwagi na to, że powyższa grupa wiekowa należy do przedziału wiekowego najbardziej zagrożonego, jako sprawcy zdarzeń drogowych.