Policyjne działania w rejonach przejazdów kolejowych
Policjanci ze Środy i strażnicy ochrony kolei pracowali razem na rzecz podniesienia bezpieczeństwa w obrębie przejazdów kolejowych. Wszystko w ramach cyklicznych działań, których celem jest podniesienie bezpieczeństwa między innymi na przejazdach kolejowych. Jak pokazują analizy, wypadki na przejazdach kolejowych zwykle są tragiczne w skutkach i kończą się śmiercią osób podróżujących autem. Wprowadzone w 2022 roku przepisy, bardzo zaostrzyły kary w zakresie wykroczeń popełnianych w rejonie przejazdów PKP.
Policjanci często podczas swych działań współpracują z innymi służbami. Na ternie powiatu średzkiego nie brakuje wspólnych służb policjantów i funkcjonariuszy straży pożarnej, aresztu, Żandarmerii Wojskowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Miejskiej, WOPR-u, Straży Rybackiej czy Straży Ochrony Kolei.
W ostatnim czasie policjanci pełnili zintegrowaną służbę właśnie ze sokistami. Działania ukierunkowane są na poprawę bezpieczeństwa w rejonach przejazdów kolejowych.
Dlatego po raz kolejny przypominamy podstawowe zasady i przepisy związane z poruszaniem się w obrębie przejazdów kolejowych.
Kierujący pojazdem obowiązany jest:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Ostrzegamy!
- za chodzenie po torowisku grozi mandat w kwocie 50 zł;
- za wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie, zapłacimy 2000 zł. grzywny;
- za omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy w sytuacji, w której wymagało to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu, zapłacimy 250 zł mandatu, a na nasze konto wpłynie 5 punktów;
- za naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy, zapłacimy 2000 zł. oraz przypisane zostanie nam 15 punktów. Jezeli to samo wykroczenie popełnimy w okresie 2 lat od ostatniego prawomocnego ukarana, kwota mandatu wyniesie już 4000 zł;
- za naruszenie przez kierującego pojazdem objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraza wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone, zpłacimy od 2000 zł. kary, a policjant na nasze konto dopisze 15 punktów. W warunkach recydywy zapłacimy już za to samo wykroczenie 4000 zł;
- za naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały, grozi mandat 2000 zł. oraz 15 punktów. Za to samo wykroczenie popełnione w okresie 2 lat od ostatniego prawomocnego ukarana, kwota mandatu wyniesie już 4000 zł.