Ruch drogowy

Stan bezpieczeństwa na drogach powiatu średzkiego w 2024 roku

1. STAN BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO W 2024 ROKU

Według danych na dzień 1 stycznia 2025 roku, w 2024 roku na drogach powiatu średzkiego doszło do 670 zdarzeń drogowych, w tym 42 wypadków. Policji zgłoszono 628 kolizji. W wypadkach
zginęły 3 osoby a 55 doznało obrażeń ciała.

W porównaniu do 2023 roku nastąpił:

spadek liczby:

  • wypadków drogowych o 7 tj. 14,3 %,

  • osób zabitych o 1 tj. 25 %,

wzrost liczby:

  • kolizji drogowych o 103 tj, 19,4%.

Liczba osób rannych utrzymała się na tym samym poziomie.

Liczba zdarzeń drogowych i ich skutków w poszczególnych latach przedstawiają się następująco

 

Liczba wypadków

Różnica

Wskaźnik zmian

Liczba zabitych

Różnica

Wskaźnik zmian

2021

2022

2023

2024

 

 

2021

2022

2023

2024

 

 

73

62

49

42

-7

14,3%

8

9

4

3

-1

25%

 

Liczba rannych

Różnica

Wskaźnik zmian

Liczba kolizji

Różnica

Wskaźnik zmian

2021

2022

2023

2024

 

 

2021

2022

2023

2024

 

 

82

76

55

55

0

0

608

570

525

628

+102

19,4%

 

Wypadki drogowe w poszczególnych miesiącach analizowanego okresu przedstawiają się następująco:

Liczba zabitych w wypadkach drogowych w poszczególnych miesiącach prezentuje się następująco:

Liczba rannych w wypadkach drogowych w poszczególnych miesiącach przedstawia się następująco:

Zdarzenia drogowe na terenie powiatu średzkiego z uwzględnieniem zmianowości służby.

 

Zakres czasu

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba rannych

Liczba zabitych

Liczba kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

0.00-3.59

23

22

1

3

1

3

0

0

22

19

4.00-7.59

64

65

5

4

6

5

0

0

59

61

8.00-11.59

126

133

12

6

16

10

0

0

114

127

12.00-15.59

157

177

16

13

17

17

3

1

141

164

16.00-19.59

146

176

11

11

11

15

1

2

135

165

20.00-23.59

56

97

3

5

3

5

0

0

53

92

 

Zdarzenia drogowe na terenie powiatu średzkiego w poszczególnych dniach tygodnia.

 

Dzień tygodnia

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba rannych

Liczba zabitych

Liczba kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Poniedziałek

85

124

4

6

5

10

0

0

81

118

Wtorek

71

98

7

3

7

3

0

0

64

95

Środa

83

77

3

5

3

8

0

1

80

72

Czwartek

97

101

9

6

10

10

0

1

88

95

Piątek

114

110

17

11

18

10

4

1

97

99

Sobota

77

95

4

7

4

9

0

0

73

88

Niedziela

46

65

5

4

8

5

0

0

41

61

 

Oceniając zagrożenie w ruchu drogowym według miejsca zdarzenia drogowego należy stwierdzić, że zagrożenie występuje przede wszystkim na obszarach zabudowanych, gdzie miało miejsce 379 zdarzeń drogowych tj. 56,7 % całości w tym 9 wypadków w których 11 osób zostało rannych. Poza obszarem zabudowanym doszło do 290 zdarzeń drogowych tj. 43,3 % całości w tym 33 wypadków w których śmierć poniosły 3 osoby a 44 zostały ranne.
Na prostym odcinku dróg doszło do 534 zdarzeń drogowych tj. 79,8 % całości w tym 33 wypadki w których śmierć poniosła 1 osoba a 43 zostały ranne. Na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem doszło do 90 tj. 13,5 % całości zdarzeń drogowych w tym 8 wypadków w których 10 osób zostało rannych. Ponadto do największej liczby zdarzeń drogowych – 460 tj. 68,8 % całości dochodzi kiedy panują dobre warunki atmosferyczne.

 

1.1. PRZYCZYNY


Analizując zagrożenie w ruchu drogowym wg użytkowników dróg należy stwierdzić, że w 2024 roku, do największej liczby zdarzeń przyczyniają się kierujący pojazdami. Byli oni sprawcami 539 zdarzeń tj. 80,6 % ogółu zdarzeń, w tym 42 wypadków i 539 kolizji drogowych. W wypadkach spowodowanych przez ww. grupę zginęły 3 osoby, a 55 doznało obrażeń ciała. Główne przyczyny zdarzeń drogowych zaistniałych z winy kierujących, to niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
Najczęstsze przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:

 

Przyczyna

Ilość

zdarzeń

wypadków

zabitych

rannych

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami

105

114

7

11

0

1

8

16

98

103

Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

84

111

11

7

0

0

11

10

73

104

Nieprawidłowe cofanie

79

86

0

2

0

0

0

3

79

84

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

64

59

10

7

1

0

12

7

54

52

Nieprawidłowe omijanie

26

39

1

0

0

0

1

0

25

39

Nieprawidłowe skręcanie

15

26

0

1

0

0

0

1

15

25

Nieprawidłowe wymijanie

23

25

2

3

0

0

2

3

21

22

Nieprawidłowe wyprzedzanie

13

21

3

4

1

0

3

8

10

17

Zmęczenie, zaśnięcie

16

10

3

5

1

1

3

6

13

5

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

5

5

2

2

0

1

2

1

3

3

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

2

5

1

0

0

0

2

0

1

5

Gwałtowne hamowanie

1

3

0

0

0

0

0

0

1

3

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów

4

3

1

0

1

0

0

0

3

3

 

W 2024 roku odnotowano 2 zdarzenia drogowe – kolizje z winy pieszego, gdzie przyczyną było nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd, oraz stanie na jezdni.

 

Przyczyna

Ilość

zdarzeń

wypadków

zabitych

rannych

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Obiekty, zwierzęta na drodze

71

79

1

0

0

0

1

0

70

79

Stan jezdni

12

30

0

0

0

0

0

0

17

30

Nieustalone

17

15

0

0

0

0

0

0

12

15

Niesprawność techniczna pojazdu

2

2

0

0

0

0

0

0

2

2

Utrata przytomności, śmierć kierującego

1

0

0

0

0

0

4

0

0

0

 

1.2. NIETRZEŹWOŚĆ
W 2024 roku nietrzeźwi użytkownicy dróg spowodowali 36 zdarzeń drogowych tj. 5,4 % ogółu, w tym 5 wypadków w których 5 osób doznało obrażeń ciała.
Główne przyczyny zdarzeń, w których sprawcami byli nietrzeźwi kierujący:

 

Przyczyna

Ilość

zdarzeń

wypadków

zabitych

rannych

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

6

13

1

2

0

0

1

2

5

11

Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami

3

6

1

1

0

0

2

1

2

5

Nieprawidłowe wymijanie

1

6

1

1

0

0

1

1

0

5

Inne

5

5

0

0

0

0

0

0

5

5

Nieprawidłowe omijanie

1

2

0

0

0

0

0

0

1

2

Nieprawidłowe skręcanie

1

2

0

0

0

0

0

0

1

2

Nieprawidłowe wyprzedzanie

0

1

0

1

0

0

0

1

0

0

 

1.3 SKUTKI ZDARZEŃ DROGOWYCH
Stopień odniesionych obrażeń ciała w wypadkach drogowych w 2024 roku.

 

Liczba rannych

Lekko

Ciężko

2023

2024

2023

2024

30

37

25

18

 

2. DROGI
Liczba zdarzeń drogowych na poszczególnych kategoriach dróg przedstawia się następująco:

Kategoria drogi

Liczba wypadków

Liczba zabitych

2023

% ogółu

2024

% ogółu

2023

% ogółu

2024

% ogółu

Autostrada

2

4,1

2

4,8

0

-

0

-

Droga krajowa

15

30,6

17

40,5

1

25

2

66,7

Droga wojewódzka

7

14,3

6

14,3

2

50

0

-

Droga powiatowa

17

34,7

14

33,3

1

25

1

33,3

Droga gminna

8

16,3

3

7,1

0

-

0

-

Strefa ruchu

0

-

0

-

0

-

0

-

 

Kategoria drogi

Liczba rannych

Liczba kolizji

2023

% ogółu

2024

% ogółu

2023

% ogółu

2024

% ogółu

Autostrada

3

5,5

2

3,6

11

2,1

12

1,9

Droga krajowa

20

36,3

28

50,9

109

20,8

122

19,4

Droga wojewódzka

7

12,7

7

12,7

72

13,7

91

14,5

Droga powiatowa

17

30,9

14

25,5

158

30,2

178

28,4

Droga gminna

8

14,6

4

7,3

125

23,8

146

23,2

Strefa ruchu

0

-

0

0

49

9,4

79

12,6

2.1. Najbardziej zagrożone drogi w 2024 roku na terenie powiatu średzkiego

 

Droga

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

K11

13

17

1

2

18

28

103

114

W432

7

5

2

0

7

6

61

88

P3718

1

3

1

0

0

3

7

8

P2411

0

2

0

1

0

1

8

11

P2410

0

2

0

0

0

2

15

17

A2

2

2

0

0

3

2

13

12

P3671

2

2

0

0

2

3

7

9

W436

0

1

0

0

0

1

11

8

P3662

0

1

0

0

0

1

25

7

P3677

0

1

0

0

0

1

1

6

P3678

1

1

0

0

1

1

0

3

P3735

0

1

0

0

0

1

4

1

P3773

0

1

0

0

0

1

0

0

P3667

1

0

0

0

1

0

10

17

P3720

1

0

0

0

1

0

9

13

P3722

0

0

0

0

0

0

9

10

P3724

1

0

0

0

1

0

9

8

K15

2

0

0

0

2

0

3

7

 

2.2. Miejsca najbardziej zagrożone z podziałem na miejscowości

 

2024

Liczba

Wypadków

Zabitych

Rannych

Kolizji

Brodowo

4

1

7

18

Środa Wlkp. ul. Brodowska

3

0

3

8

Środa Wlkp. ul. Niedziałkowskiego

2

0

2

22

Pętkowo

2

0

2

10

Marianowo Brodowskie

1

1

1

8

Miąskowo

1

0

3

14

Środa Wlkp. ul. Topolska

1

0

1

12

Środa Wlkp. ul. Kilińskiego

0

0

0

14

Środa Wlkp. ul. Czerwonego Krzyża

0

0

0

12

Środa Wlkp. ul. Poselska

0

0

0

11

Środa Wlkp. ul. Popiełuszki

0

0

0

10

 

2.3. Najbardziej zagrożone miejsca w 2024 roku pod kątem podziału administracyjnego

 

Gmina

Liczba

Wypadków

Zabitych

Rannych

Kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Środa Wlkp.- obszar wiejski

17

18

1

3

21

24

135

148

Środa Wlkp.- obszar miejski

14

9

1

0

13

9

222

276

Krzykosy

6

8

1

0

6

14

48

65

Nowe Miasto n/Wartą

5

4

0

0

7

4

45

53

Zaniemyśl

5

3

1

0

5

4

48

61

Dominowo

2

0

0

0

3

0

26

25

 

 2.4 Droga K11 (objęta wojewódzką koordynacją)


Na terenie powiatu średzkiego odcinek drogi krajowej K11 biegnie od węzła Kórnik Południe do m. Wolica Pusta tj. od 302,912 km do 338,1 km z wyłączeniem odcinka od 304,253 km do 305,747 km, który miejscowo należy do powiatu poznańskiego (gmina Kórnik). Na drodze krajowej K11 na terenie powiatu średzkiego w 2024 roku odnotowano łącznie 131 zdarzeń drogowych, z których 17 zostało zakwalifikowanych jako wypadek, a 114 jako kolizje drogowe. W wypadkach drogowych śmierć poniosły 2 osoby a 28 zostało rannych.


Dla celów analizy stanu bezpieczeństwa drogę K11 podzielono na 5 następujących odcinków:


I. Kórnik (303,0 km) – skrzyżowanie z drogą 3720P – Środa Wielkopolska ul. Kórnicka (311,0 km);
II. Skrzyżowanie z drogą 3720P - Środa Wielkopolska ul. Kórnicka (311,1 km) – skrzyżowanie z drogą 3718P Środa Wielkopolska ul. Brodowska (316,0 km);
III. Skrzyżowanie z droga 3718P Środa Wielkopolska ul. Brodowska (316,1 km)– skrzyżowanie z drogą K15 w m. Miąskowo (323,2 km);
IV. Skrzyżowanie z drogą K15 w m. Miąskowo (323,3 km) – skrzyżowanie z drogą 3677P w m. Krzykosy (329,6 km);
V. Skrzyżowanie z drogą 3677P w m. Krzykosy (329,7 km) – Wolica Pusta ( 338,1 km).
Zdarzenia drogowe według miejsca ich zaistnienia przedstawiają się następująco:

 

K11

Liczba

Wypadków

Zabitych

Rannych

Kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

I. 303,0 – 311,0

1

1

0

0

1

2

22

6

II. 311,1 – 316,0

0

2

0

0

0

2

7

20

III. 316,1 – 323,2

6

7

0

2

10

14

36

38

IV. 323,3 – 329,6

3

3

1

0

3

3

19

21

V. 329,7 – 338,1

3

4

0

0

4

7

17

29

Droga krajowa nr 11 z uwagi na natężenie ruchu oraz występujące zagrożenia patrolowana jest przez radiowóz niezonakowany grupy Speed wyposażony w wideorejestrator celem zwiększenia bezpieczeństwa.

 

2.5 Droga W432

Do celów analizy droga W432 na terenie powiatu średzkiego została podzielona na 3 odcinki. Tabela przedstawia ilość i skutki zdarzeń drogowych według ich miejsca:

W432
Odcinek

Liczba

Wypadków

Zabitych

Rannych

Kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Mieczysławowo -Środa Wlkp.

1

1

0

0

1

1

6

6

Miasto Środa Wlkp.

1

2

0

0

1

2

33

33

Środa Wlkp. - Polesie

5

2

2

0

5

3

22

28

Droga wojewódzka nr 432 z uwagi na natężenie ruchu oraz występujące zagrożeniaw patrolowana jest przez radiowóz nieoznakowany grupy Speed wyposażony w wideorejestrator celem zwiększenia bezpieczeństwa.

Powrót na górę strony