Czerwiec 2024
W czerwcu 2024 roku na drogach powiatu średzkiego odnotowano 46 zdarzeń drogowych z których 43 zostały zakwalifikowane jako kolizje, a 3 jako wypadki drogowe w których 4 osoby zostały ranne. W omawianym okresie nie odnotowano wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
- 
	
STAN BEZPIECZEŃSTWA
 
| 
			 Liczba zdarzeń drogowych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 55  | 
			
			 43  | 
			
			 46  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 312  | 
			
			 270  | 
			
			 308  | 
		
| 
			 Liczba wypadków drogowych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 7  | 
			
			 5  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 29  | 
			
			 25  | 
			
			 19  | 
		
| 
			 Liczba kolizji drogowych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 48  | 
			
			 38  | 
			
			 43  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 283  | 
			
			 245  | 
			
			 289  | 
		
| 
			 Ilość osób rannych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 7  | 
			
			 5  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 35  | 
			
			 32  | 
			
			 26  | 
		
| 
			 Ilość osób zabitych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 3  | 
			
			 0  | 
			
			 2  | 
		
- 
	
PRZYCZYNY ZDARZEŃ DROGOWYCH
 
Najczęstsze przyczyny zdarzeń drogowych w omawianym miesiącu:
- 
	
z winy kierowcy:
 
| 
			 Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu  | 
			
			 11  | 
		
| 
			 Nieprawidłowe cofanie  | 
			
			 8  | 
		
| 
			 Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Nieprawidłowe omijanie  | 
			
			 3  | 
		
- 
	
w omawianym okresie nie odnotowano zdarzenia drogowego z winy pieszego,
 - 
	
z innych przyczyn
 
| 
			 Obiekty, zwierzęta na drodze  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 Stan jezdni  | 
			
			 3  | 
		
III. MIEJSCA NAJBARDZIEJ ZAGROŻONE
| 
			 Gmina  | 
			
			 Liczba zdarzeń  | 
			
			 Wypadki  | 
			
			 Zabici  | 
			
			 Ranni  | 
			
			 Kolizje  | 
		
| 
			 Środa Wlkp.- obszar miejski  | 
			
			 22  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 21  | 
		
| 
			 Środa Wlkp.- obszar wiejski  | 
			
			 9  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 9  | 
		
| 
			 Nowe Miasto n/Wartą  | 
			
			 5  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 5  | 
		
| 
			 Zaniemyśl  | 
			
			 5  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Krzykosy  | 
			
			 4  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 2  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 Dominowo  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
		
| 
			 
  | 
		|||||
| 
			 Łącznie  | 
			
			 46  | 
			
			 3  | 
			
			 0  | 
			
			 4  | 
			
			 43  | 
		
| 
			 Droga  | 
			
			 Liczba zdarzeń  | 
			
			 Wypadki  | 
			
			 Zabici  | 
			
			 Ranni  | 
			
			 Kolizje  | 
		
| 
			 Strefa ruchu  | 
			
			 15  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 15  | 
		
| 
			 Powiatowa  | 
			
			 11  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 10  | 
		
| 
			 Gminna  | 
			
			 8  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 8  | 
		
| 
			 K11  | 
			
			 6  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 2  | 
			
			 5  | 
		
| 
			 W432  | 
			
			 5  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 K15  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
		
| 
			 A2  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
		
| 
			 W436  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
		
| 
			 S11d  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
		
| 
			 
  | 
		|||||
| 
			 Łącznie  | 
			
			 46  | 
			
			 3  | 
			
			 0  | 
			
			 4  | 
			
			 43  | 
		
| 
			 Gmina  | 
			
			 Miejsce najbardziej zagrożone  | 
			
			 Ilość zdarzeń  | 
		
| 
			 Krzykosy  | 
			
			 Lubrze  | 
			
			 2  | 
		
| 
			 Dzień tygodnia  | 
			
			 Liczba zdarzeń  | 
			
			 Wypadki  | 
			
			 Zabici  | 
			
			 Ranni  | 
			
			 Kolizje  | 
		
| 
			 Poniedziałek  | 
			
			 7  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 7  | 
		
| 
			 Wtorek  | 
			
			 8  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 7  | 
		
| 
			 Środa  | 
			
			 4  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Czwartek  | 
			
			 7  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 7  | 
		
| 
			 Piątek  | 
			
			 5  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 5  | 
		
| 
			 Sobota  | 
			
			 10  | 
			
			 2  | 
			
			 0  | 
			
			 3  | 
			
			 8  | 
		
| 
			 Niedziela  | 
			
			 5  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 5  | 
		
| 
			 
  | 
		|||||
| 
			 Łącznie  | 
			
			 46  | 
			
			 3  | 
			
			 0  | 
			
			 4  | 
			
			 43  | 
		
| 
			 Godzina zdarzenia  | 
			
			 Liczba zdarzeń  | 
			
			 Wypadki  | 
			
			 Zabici  | 
			
			 Ranni  | 
			
			 Kolizje  | 
		
| 
			 0.00-3.59  | 
			
			 3  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 4.00-7.59  | 
			
			 3  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 8.00-11.59  | 
			
			 9  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 9  | 
		
| 
			 12.00-15.59  | 
			
			 15  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 2  | 
			
			 14  | 
		
| 
			 16.00-19.59  | 
			
			 9  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 9  | 
		
| 
			 20.00-23.59  | 
			
			 7  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 7  | 
		
| 
			 
  | 
		|||||
| 
			 Łącznie  | 
			
			 46  | 
			
			 3  | 
			
			 0  | 
			
			 4  | 
			
			 43  | 
		
IV. NIETRZEŹWI KIERUJĄCY
| 
			 
  | 
			
			 Policjanci WRD  | 
			
			 Łącznie wszyscy policjanci KPP Środa Wlkp.  | 
		
| 
			 Art. 87§1 KW – kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu  | 
			
			 2  | 
			
			 2  | 
		
| 
			 Art. 87§1a KW – kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny w stanie nietrzeźwości  | 
			
			 3  | 
			
			 5  | 
		
| 
			 Art. 87§2 KW – kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny po użyciu alkoholu  | 
			
			 1  | 
			
			 1  | 
		
| 
			 Art. 178a§1 KW – kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości  | 
			
			 3  | 
			
			 8  | 
		
V. PODSUMOWANIE
W czerwcu 2024 roku Komenda Powiatowa Policji w Środzie Wlkp. odnotowała łącznie 46 zderzeń drogowych co stanowi wzrost o 3 zdarzenia w stosunku do 2023 (43),
i spadek o 9 w stosunku do 2022 roku (55). W omawianym miesiącu doszło do 3 wypadków drogowych co stanowi spadek o 2 tego typu zdarzeń w stosunku do 2023 (5) i o 4 do
2022 roku (7). W czerwcu 2024 roku ranne w wypadkach drogowych zostały 4 osoby co stanowi spadek o 1 tego typu zdarzeń w stosunku do 2023 (5) i o 3 do
2022 roku (7). W omawianym okresie oraz w czerwcu 2023 i 2022 roku, nie odnotowano wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym.
Liczba kolizji drogowych w omawianym miesiącu (43) jest wyższa o 5 w odniesieniu do 2023 roku (38), jednak o 5 niższa niż w 2022 roku (48).
Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych w czerwcu 2024 roku jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe cofanie.
Najbardziej zagrożoną gminą w omawianym okresie w powiecie średzkim jest gmina Środa Wlkp. – obszar miejski, gdzie doszło do 22 zdarzeń drogowych.
Najbardziej zagrożoną drogą w powiecie średzkim w czerwcu 2024 roku jest strefa ruchu, gdzie w sumie doszło do 15 zdarzeń drogowych.
Najwięcej zdarzeń zaistniało w sobotę (10), a godzinami najbardziej zagrożonymi jest przedział między 12:00 – 15.59 – 15 zdarzeń.
W omawianym miesiącu doszło do zatrzymania 16 kierujących znajdujących się pod wpływem alkoholu i środków odurzających, w tym 9 zatrzymali f-sze Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Środzie Wlkp.
Z uwagi na przytoczone dane w lipcu 2024 r., funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego w szczególności będą pełnić służbę na odcinkach dróg najbardziej zagrożonych zgodnie z powyższą analizą.