Ocena stanu bezpieczeństwa rowerzystów oraz aktywność policjantów w pierwszym półroczu 2024 roku
Ocena stanu bezpieczeństwa rowerzystów oraz aktywność policjantów w tym obszarze w okresie styczeń-czerwiec 2024 roku na terenie Komendy Powiatowej Policji w Środzie Wlkp.
I. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Zdarzenia ogółem |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
I – VI 2021 |
36 |
6 |
36 |
262 |
I – VI 2022 |
29 |
3 |
35 |
283 |
I – VI 2023 |
25 |
0 |
32 |
245 |
I – VI 2024 |
19 |
2 |
26 |
289 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Spadek -24% |
Wzrost +200% |
Spadek -18,8% |
Wzrost +18% |
II.Stan bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym
Zdarzenia z udziałem rowerzystów |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
I – VI 2021 |
7 |
0 |
7 |
7 |
I – VI 2022 |
4 |
0 |
4 |
7 |
I – VI 2023 |
4 |
0 |
4 |
8 |
I – VI 2024 |
3 |
0 |
4 |
17 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Spadek -25% |
Bez zmian |
Bez zmian |
Wzrost +112,5% |
-
Liczba zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów w ujęciu winy rowerzysty i kierującego pojazdem innym niż rower.
Wina rowerzysty |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
I – VI 2021 |
2 |
0 |
2 |
2 |
I – VI 2022 |
1 |
0 |
1 |
3 |
I – VI 2023 |
0 |
0 |
0 |
4 |
I – VI 2024 |
2 |
0 |
2 |
6 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Wzrost +200% |
Bez zmian |
Wzrost +200% |
Wzrost +50% |
Wina kierującego pojazdem innym niż rower |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
I – VI 2021 |
5 |
0 |
5 |
5 |
I – VI 2022 |
3 |
0 |
3 |
4 |
I – VI 2023 |
4 |
0 |
4 |
4 |
I – VI 2024 |
1 |
0 |
2 |
11 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Spadek -750% |
Bez zmian |
Spadek -50% |
Wzrost +175% |
-
Zdarzenia z udziałem rowerzystów z winy rowerzystów – przyczyny.
Przyczyny z winy rowerzystów |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu |
- |
1 |
- |
- |
- |
1 |
2 |
2 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
- |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
Nieprawidłowe omijanie |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
Nieprawidłowe skręcanie |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
Nieprawidłowe wymijanie |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Nieprzestrzeganie znaków i innych sygnałów |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
Niedostosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
Inne przyczyny |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Suma |
- |
2 |
- |
- |
- |
2 |
4 |
6 |
-
Zdarzenia z udziałem rowerzystów z winy kierujących pojazdami innymi niż rower – przyczyny.
Przyczyny z winy innych kierujących |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu |
3 |
- |
- |
- |
3 |
- |
2 |
7 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Nieprawidłowe cofanie |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Nieprawidłowe omijanie |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Nieprawidłowe skręcanie |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
Nieprawidłowe wymijanie |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
- |
1 |
- |
- |
- |
2 |
- |
1 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
1 |
Inne przyczyny |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Suma |
4 |
1 |
- |
- |
4 |
2 |
4 |
11 |
-
Czas i miejsce zdarzeń z udziałem rowerzystów.
-
-
Zdarzenia z udziałem rowerzystów – w podziale na miesiące.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
styczeń |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
luty |
1 |
1 |
- |
- |
1 |
1 |
- |
- |
marzec |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
2 |
kwiecień |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
5 |
maj |
1 |
1 |
- |
- |
1 |
2 |
2 |
5 |
czerwiec |
1 |
1 |
- |
- |
1 |
1 |
3 |
5 |
lipiec |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
sierpień |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
wrzesień |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
październik |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
listopad |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
grudzień |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Suma |
4 |
3 |
- |
- |
4 |
4 |
8 |
17 |
-
-
Zdarzenia z udziałem rowerzystów – w podziale na dni tygodnia.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
poniedziałek |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
wtorek |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
1 |
3 |
środa |
- |
1 |
- |
- |
- |
2 |
2 |
1 |
czwartek |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
1 |
4 |
piątek |
2 |
- |
- |
- |
2 |
- |
1 |
0 |
sobota |
- |
2 |
- |
- |
- |
2 |
1 |
5 |
niedziela |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
Suma |
4 |
3 |
- |
- |
4 |
4 |
8 |
17 |
-
-
Zdarzenia z udziałem rowerzystów – w podziale na porę doby / zmiany.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
I zmiana |
3 |
2 |
- |
- |
3 |
3 |
1 |
10 |
II zmiana |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
5 |
7 |
III zmiana |
- |
1 |
- |
- |
- |
1 |
2 |
- |
Suma |
4 |
3 |
- |
- |
4 |
4 |
8 |
17 |
-
-
Zdarzenia z udziałem rowerzystów – podział na obszar.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
obszar zabudowany |
3 |
1 |
- |
- |
3 |
1 |
8 |
16 |
obszar niezabudowany |
1 |
2 |
- |
- |
1 |
3 |
- |
1 |
Suma |
4 |
3 |
- |
- |
4 |
4 |
8 |
17 |
-
-
Zdarzenia z udziałem rowerzystów – kategorie dróg.
-
Kategorie dróg |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
autostrada /droga ekspresowa |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
droga krajowa |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
droga wojewódzka |
1 |
2 |
- |
- |
1 |
3 |
2 |
1 |
droga powiatowa |
2 |
1 |
- |
- |
2 |
1 |
4 |
7 |
droga gminna |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
2 |
9 |
Suma |
4 |
3 |
- |
- |
4 |
4 |
8 |
17 |
-
-
Zdarzenia z udziałem rowerzystów – grupy wiekowe.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych rowerzystów |
Liczba rannych rowerzystów |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
0-6 |
- |
|
- |
- |
- |
|
- |
1 |
7-14 |
- |
|
- |
- |
- |
|
1 |
|
15-17 |
- |
|
- |
- |
- |
|
- |
2 |
18-24 |
- |
|
- |
- |
- |
|
- |
1 |
25-39 |
1 |
3 |
- |
- |
1 |
4 |
3 |
2 |
40-59 |
1 |
|
- |
- |
1 |
|
3 |
2 |
60 plus |
2 |
|
- |
- |
2 |
|
1 |
8 |
Suma |
4 |
3 |
- |
- |
4 |
4 |
8 |
16 |
W 2024 r. w 1 przypadku rowerzysta, który był sprawcą kolizji drogowej oddalił się z miejsca zdarzenia przed przyjazdem Policji i nie jest znany jego wiek.
III. Aktywność policjantów.
-
-
Aktywność policjantów w stosunku do pieszych.
-
Wykroczenia popełniane przez pieszych |
||||||||||
|
brak elementów odblaskowych |
przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
chodzenie nieprawidłową stroną drogi |
Nieostrożne wejście |
niestosowanie się do sygnałów świetlnych |
leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni |
korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia/przechodzenia przez jezdnię, torowisko lub przejścia dla pieszych |
inne wykroczenia |
suma |
|
przed jadącym pojazdem |
zza pojazdu, przeszkody |
|||||||||
I – VI 2023 |
1 |
102 |
11 |
0 |
0 |
9 |
0 |
1 |
16 |
140 |
I – VI 2024 |
3 |
124 |
3 |
3 |
0 |
8 |
0 |
0 |
14 |
155 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Wzrost +300% |
Wzrost +21,6% |
Spadek -72,2% |
Wzrost +300% |
Bez zmian |
Spadek -11,1% |
Bez zmian |
Spadek -100% |
Spadek -12,5% |
Wzrost +10,7% |
-
-
Aktywność policjantów w stosunku do kierujących pojazdami popełniającymi wykroczenia wobec osób pieszych.
-
Wybrane wykroczenia popełniane przez kierujących wobec pieszych |
|||||||||
|
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych / pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych |
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną |
wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych lub bezpośrednio przed nim |
omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych |
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu oraz utrudnianie jego ruchu na chodniku oraz drodze dla pieszych |
przemieszczanie się z prędkością większą niż zbliżona do prędkości pieszego |
przekroczenie prędkości w rejonie przejścia dla pieszych |
suma |
I - VI 2023 |
46 |
0 |
4 |
1 |
2 |
0 |
1 |
1086 |
1140 |
I - VI 2024 |
50 |
1 |
2 |
5 |
0 |
0 |
3 |
1329 |
1390 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Wzrost +8,7% |
Wzrost +100% |
Spadek -50% |
Wzrost +400% |
Spadek -200% |
Bez zmian |
Wzrost +200% |
Wzrost +22,4% |
Wzrost +21,9% |