Informacje o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego

Ocena stanu bezpieczeństwa rowerzystów oraz aktywność policjantów w pierwszym półroczu 2024 roku

Ocena stanu bezpieczeństwa rowerzystów oraz aktywność policjantów w tym obszarze w okresie styczeń-czerwiec 2024 roku na terenie Komendy Powiatowej Policji w Środzie Wlkp.

I. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

 

Zdarzenia ogółem

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

I – VI 2021

36

6

36

262

I – VI 2022

29

3

35

283

I – VI 2023

25

0

32

245

I – VI 2024

19

2

26

289

Wzrost / spadek %

2023/2024

Spadek -24%

Wzrost +200%

Spadek -18,8%

Wzrost +18%

II.Stan bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym

 

Zdarzenia z udziałem rowerzystów

Liczba wypadków

Liczba zabitych rowerzystów

Liczba rannych rowerzystów

Liczba kolizji

I – VI 2021

7

0

7

7

I – VI 2022

4

0

4

7

I – VI 2023

4

0

4

8

I – VI 2024

3

0

4

17

Wzrost / spadek %

2023/2024

Spadek

-25%

Bez zmian

Bez zmian

Wzrost +112,5%

 

 

  1. Liczba zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów w ujęciu winy rowerzysty i kierującego pojazdem innym niż rower.

Wina rowerzysty

Liczba wypadków

Liczba zabitych rowerzystów

Liczba rannych rowerzystów

Liczba kolizji

I – VI 2021

2

0

2

2

I – VI 2022

1

0

1

3

I – VI 2023

0

0

0

4

I – VI 2024

2

0

2

6

Wzrost / spadek %

2023/2024

Wzrost +200%

Bez zmian

Wzrost +200%

Wzrost +50%

 

Wina kierującego pojazdem innym niż rower

Liczba wypadków

Liczba zabitych rowerzystów

Liczba rannych rowerzystów

Liczba kolizji

I – VI 2021

5

0

5

5

I – VI 2022

3

0

3

4

I – VI 2023

4

0

4

4

I – VI 2024

1

0

2

11

Wzrost / spadek %

2023/2024

Spadek

-750%

Bez zmian

Spadek

-50%

Wzrost +175%

 

  1. Zdarzenia z udziałem rowerzystów z winy rowerzystów – przyczyny.

Przyczyny z winy rowerzystów

Liczba wypadków

Liczba

zabitych rowerzystów

Liczba

rannych rowerzystów

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

-

1

-

-

-

1

2

2

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

-

1

-

-

-

1

-

-

Nieprawidłowe omijanie

-

-

-

-

-

-

-

1

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów

-

-

-

-

-

-

1

-

Nieprawidłowe skręcanie

-

-

-

-

-

-

-

1

Nieprawidłowe wymijanie

-

-

-

-

-

-

-

1

Nieprawidłowe wyprzedzanie

-

-

-

-

-

-

-

-

Nieprzestrzeganie znaków i innych sygnałów

-

-

-

-

-

-

-

1

Niedostosowanie się do sygnalizacji świetlnej

-

-

-

-

-

-

-

-

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu
na przejściu dla pieszych

-

-

-

-

-

-

-

-

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu
w innych okolicznościach

-

-

-

-

-

-

-

-

Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami

-

-

-

-

-

-

1

-

Inne przyczyny

-

-

-

-

-

-

-

-

Suma

-

2

-

-

-

2

4

6

  1. Zdarzenia z udziałem rowerzystów z winy kierujących pojazdami innymi niż rower – przyczyny.

Przyczyny z winy innych kierujących

Liczba wypadków

Liczba

zabitych rowerzystów

Liczba

rannych

rowerzystów

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

3

-

-

-

3

-

2

7

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

-

-

-

-

-

-

-

-

Nieprawidłowe cofanie

-

-

-

-

-

-

-

-

Nieprawidłowe omijanie

-

-

-

-

-

-

-

-

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów

-

-

-

-

-

-

1

1

Nieprawidłowe skręcanie

-

-

-

-

-

-

1

-

Nieprawidłowe wymijanie

-

-

-

-

-

-

-

1

Nieprawidłowe wyprzedzanie

-

1

-

-

-

2

-

1

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

-

-

-

-

-

-

-

-

Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami

1

-

-

-

1

-

-

1

Inne przyczyny

-

-

-

-

-

-

-

-

Suma

4

1

-

-

4

2

4

11

  1. Czas i miejsce zdarzeń z udziałem rowerzystów.

    1. Zdarzenia z udziałem rowerzystów – w podziale na miesiące.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych rowerzystów

Liczba

rannych rowerzystów

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

styczeń

1

-

-

-

1

-

-

-

luty

1

1

-

-

1

1

-

-

marzec

-

-

-

-

-

-

1

2

kwiecień

-

-

-

-

-

-

2

5

maj

1

1

-

-

1

2

2

5

czerwiec

1

1

-

-

1

1

3

5

lipiec

-

-

-

-

-

-

-

-

sierpień

-

-

-

-

-

-

-

-

wrzesień

-

-

-

-

-

-

-

-

październik

-

-

-

-

-

-

-

-

listopad

-

-

-

-

-

-

-

-

grudzień

-

-

-

-

-

-

-

-

Suma

4

3

-

-

4

4

8

17

    1. Zdarzenia z udziałem rowerzystów – w podziale na dni tygodnia.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych rowerzystów

Liczba

rannych rowerzystów

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

poniedziałek

-

-

-

-

-

-

2

2

wtorek

1

-

-

-

1

-

1

3

środa

-

1

-

-

-

2

2

1

czwartek

1

-

-

-

1

-

1

4

piątek

2

-

-

-

2

-

1

0

sobota

-

2

-

-

-

2

1

5

niedziela

-

-

-

-

-

-

-

2

Suma

4

3

-

-

4

4

8

17

    1. Zdarzenia z udziałem rowerzystów – w podziale na porę doby / zmiany.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych rowerzystów

Liczba

rannych rowerzystów

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

I zmiana

3

2

-

-

3

3

1

10

II zmiana

1

-

-

-

1

-

5

7

III zmiana

-

1

-

-

-

1

2

-

Suma

4

3

-

-

4

4

8

17

    1. Zdarzenia z udziałem rowerzystów – podział na obszar.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

rowerzystów

Liczba

rannych rowerzystów

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

obszar zabudowany

3

1

-

-

3

1

8

16

obszar niezabudowany

1

2

-

-

1

3

-

1

Suma

4

3

-

-

4

4

8

17

    1. Zdarzenia z udziałem rowerzystów – kategorie dróg.

 

Kategorie dróg

Liczba wypadków

Liczba

zabitych rowerzystów

Liczba

rannych rowerzystów

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

autostrada /droga ekspresowa

-

-

-

-

-

-

-

-

droga krajowa

-

-

-

-

-

-

-

-

droga wojewódzka

1

2

-

-

1

3

2

1

droga powiatowa

2

1

-

-

2

1

4

7

droga gminna

1

-

-

-

1

-

2

9

Suma

4

3

-

-

4

4

8

17

    1. Zdarzenia z udziałem rowerzystów – grupy wiekowe.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych rowerzystów

Liczba

rannych rowerzystów

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

0-6

-

 

-

-

-

 

-

1

7-14

-

 

-

-

-

 

1

 

15-17

-

 

-

-

-

 

-

2

18-24

-

 

-

-

-

 

-

1

25-39

1

3

-

-

1

4

3

2

40-59

1

 

-

-

1

 

3

2

60 plus

2

 

-

-

2

 

1

8

Suma

4

3

-

-

4

4

8

16

 

W 2024 r. w 1 przypadku rowerzysta, który był sprawcą kolizji drogowej oddalił się z miejsca zdarzenia przed przyjazdem Policji i nie jest znany jego wiek.

 

III. Aktywność policjantów.

 

    1. Aktywność policjantów w stosunku do pieszych.

Wykroczenia popełniane przez pieszych

 

brak elementów odblaskowych

przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

chodzenie nieprawidłową stroną drogi

Nieostrożne wejście
na jezdnie

niestosowanie się do sygnałów świetlnych

leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni

korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia/przechodzenia przez jezdnię, torowisko lub przejścia dla pieszych

inne wykroczenia

suma

przed jadącym pojazdem

zza pojazdu, przeszkody

I – VI 2023

1

102

11

0

0

9

0

1

16

140

I – VI 2024

3

124

3

3

0

8

0

0

14

155

Wzrost / spadek %

2023/2024

Wzrost +300%

Wzrost +21,6%

Spadek -72,2%

Wzrost +300%

Bez zmian

Spadek -11,1%

Bez zmian

Spadek

-100%

Spadek -12,5%

Wzrost +10,7%

 

    1. Aktywność policjantów w stosunku do kierujących pojazdami popełniającymi wykroczenia wobec osób pieszych.

 

Wybrane wykroczenia popełniane przez kierujących wobec pieszych

 

nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

na przejściu dla pieszych / pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych

nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

przy skręcaniu w drogę poprzeczną

wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych

lub bezpośrednio przed nim

 

omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych

nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

w innych okolicznościach

nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu oraz utrudnianie jego ruchu na chodniku oraz drodze dla pieszych

przemieszczanie się z prędkością większą niż zbliżona do prędkości pieszego

przekroczenie prędkości w rejonie przejścia dla pieszych

suma

I - VI 2023

46

0

4

1

2

0

1

1086

1140

I - VI 2024

50

1

2

5

0

0

3

1329

1390

Wzrost / spadek %

2023/2024

Wzrost +8,7%

Wzrost +100%

Spadek -50%

Wzrost +400%

Spadek -200%

Bez zmian

Wzrost +200%

Wzrost +22,4%

Wzrost +21,9%

 

Powrót na górę strony