Strona używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Informacje o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego

Ocena stanu bezpieczeństwa pieszych oraz aktywność policjantów w pierwszym półroczu 2024 roku

Ocena stanu bezpieczeństwa pieszych oraz aktywność policjantów w tym obszarze w okresie styczeń-czerwiec 2024 roku na terenie Komendy Powiatowej Policji w Środzie Wielkopolskiej

I. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Zdarzenia ogółem

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

I – VI 2021

36

6

36

262

I – VI 2022

29

3

35

283

I – VI 2023

25

0

32

245

I – VI 2024

19

2

26

289

Wzrost / spadek %

2023/2024

Spadek -24%

Wzrost +200%

Spadek -18,8%

Wzrost +18%

II. Stan bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego.

 

Zdarzenia z udziałem pieszych

Liczba wypadków

Liczba zabitych pieszych

Liczba rannych pieszych

Liczba kolizji

I – VI 2021

3

1

2

1

I – VI 2022

6

1

5

4

I – VI 2023

4

0

4

2

I – VI 2024

2

1

1

2

Wzrost / spadek %

2023/2024

Spadek -50%

Wzrost +100%

Spadek -75%

Bez zmian

 

  1. Liczba zdarzeń drogowych z udziałem pieszych w ujęciu winy kierującego i pieszego.

Wina kierującego

Liczba wypadków

Liczba zabitych pieszych

Liczba rannych pieszych

Liczba kolizji

I – III 2021

2

0

2

1

I – III 2022

5

1

4

3

I – III 2023

3

0

3

2

I – III 2024

2

1

1

1

Wzrost / spadek %

2023/2024

Spadek -33,3%

Wzrost +100%

Spadek -66,7%

Spadek -50%

 

Wina pieszego

Liczba wypadków

Liczba zabitych pieszych

Liczba rannych pieszych

Liczba kolizji

I – III 2021

1

1

0

0

I – III 2022

1

0

1

1

I – III 2023

1

0

1

0

I – III 2024

0

0

0

1

Wzrost / spadek %

2023/2024

Spadek -100%

Bez zmian

Spadek -100%

Wzrost +100%

W okresie I – VI 2024 r. kierujący pojazdami spowodowali 100 % wypadków z udziałem pieszych, natomiast piesi byli sprawcami 0 % wypadków z udziałem osób pieszych.

  1. Zdarzenia z udziałem pieszych na przejściach dla pieszych.

Zdarzenia na przejściach dla pieszych

Liczba wypadków

Liczba zabitych pieszych

Liczba rannych pieszych

Liczba kolizji

I – VI 2021

1

0

1

1

I – VI 2022

3

0

3

2

I – VI 2023

1

0

1

2

I – VI 2024

2

1

1

0

Wzrost / spadek %

2023/2024

Wzrost +100%

Wzrost +100%

Bez zmian

Spadek -200%

 

W okresie I – VI 2024 r. wypadki na przejściach dla pieszych stanowiły 100 % wypadków
z udziałem pieszych.

  1. Zdarzenia z udziałem pieszych na przejściach dla pieszych z winy kierującego.

Zdarzenia na przejściach dla pieszych z winy kierującego

Liczba wypadków

Liczba zabitych pieszych

Liczba rannych pieszych

Liczba kolizji

I – VI 2021

1

0

1

1

I – VI 2022

3

0

3

2

I – VI 2023

1

0

1

2

I – VI 2024

2

1

1

0

Wzrost / spadek %

2023/2024

Wzrost +100%

Wzrost +100%

Bez zmian

Spadek -200%

W okresie I – VI 2024 r. wypadki na przejściach dla pieszych z winy kierującego stanowiły 100 % wypadków z udziałem pieszych na przejściach dla pieszych.

  1. Zdarzenia z udziałem pieszych z winy kierujących – przyczyny.

Przyczyny w winy kierujących pojazdami

Liczba wypadków

Liczba

zabitych pieszych

Liczba

rannych pieszych

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu
w innych okolicznościach

2

0

0

0

2

0

0

0

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu
na przejściu dla pieszych

1

2

0

1

1

1

2

0

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną

0

0

0

0

0

0

0

0

Omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych

0

0

0

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

0

0

0

0

0

0

0

0

Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej

0

0

0

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe omijanie

0

0

0

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe cofanie

0

0

0

0

0

0

0

1

Suma

3

2

0

1

3

1

2

1

 

W okresie I – VI 2024 r. najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych z udziałem pieszych spowodowanych przez kierujących pojazdem stanowiły następujące wykroczenia:

 

  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych;

  • Nieprawidłowe cofanie.

  1. Zdarzenia z udziałem pieszych z winy pieszych – przyczyny

Przyczyny z winy pieszych

Liczba wypadków

Liczba

zabitych pieszych

Liczba

rannych pieszych

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

Chodzenie nieprawidłową stroną drogi

0

0

0

0

0

0

0

0

Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu przeszkody

0

0

0

0

0

0

0

0

Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem

1

0

0

0

1

0

0

1

Leżenie, siedzenie na jezdni

0

0

0

0

0

0

0

0

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

0

0

0

0

0

0

0

0

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

0

0

0

0

0

0

0

0

Zatrzymanie, cofnięcie się

0

0

0

0

0

0

0

0

Suma

1

0

0

0

1

0

0

1

 

W okresie I – VI 2024 r. najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych z udziałem pieszych spowodowanych przez pieszych stanowiły następujące wykroczenia:

 

  • Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem

  1. Czas i miejsce zdarzeń z udziałem pieszych.

    1. Zdarzenia z udziałem pieszych – w podziale na miesiące.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych pieszych

Liczba

rannych pieszych

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

styczeń

1

0

0

0

1

0

0

0

luty

0

1

0

0

0

1

1

0

marzec

2

0

0

0

2

0

0

1

kwiecień

0

0

0

0

0

0

0

0

maj

1

1

0

1

1

0

0

1

czerwiec

0

0

0

0

0

0

1

0

lipiec

-

-

-

-

-

-

-

-

sierpień

-

-

-

-

-

-

-

-

wrzesień

-

-

-

-

-

-

-

-

październik

-

-

-

-

-

-

-

-

listopad

-

-

-

-

-

-

-

-

grudzień

-

-

-

-

-

-

-

-

Suma

4

2

0

1

4

1

2

2

    1. Zdarzenia z udziałem pieszych – w podziale na dni tygodnia.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych pieszych

Liczba

rannych pieszych

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

poniedziałek

0

1

0

0

0

1

0

0

wtorek

1

0

0

0

1

0

1

0

środa

0

0

0

0

0

0

1

0

czwartek

0

0

0

0

0

0

0

0

piątek

1

1

0

1

1

0

0

2

sobota

2

0

0

0

2

0

0

0

niedziela

0

0

0

0

0

0

0

0

Suma

4

2

0

1

4

1

2

2

    1. Zdarzenia z udziałem pieszych – w podziale na porę doby / zmiany.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych pieszych

Liczba

rannych pieszych

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

I zmiana

2

1

0

1

2

0

1

0

II zmiana

0

0

0

0

0

0

1

2

III zmiana

2

1

0

0

2

1

0

0

Suma

4

2

0

1

4

1

2

2

    1. Zdarzenia z udziałem pieszych – podział na obszar.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych pieszych

Liczba

rannych pieszych

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

obszar zabudowany

4

1

0

0

4

1

2

2

obszar niezabudowany

0

1

0

1

0

0

0

0

Suma

4

2

0

1

4

1

2

2

    1. Zdarzenia z udziałem pieszych – kategorie dróg.

 

Kategorie dróg

Liczba wypadków

Liczba

zabitych pieszych

Liczba

rannych pieszych

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

autostrada /droga ekspresowa

0

0

0

0

0

0

0

0

droga krajowa

0

0

0

0

0

0

0

0

droga wojewódzka

0

1

0

0

0

1

0

0

droga powiatowa

1

1

0

1

1

0

2

2

droga gminna

3

0

0

0

3

0

0

0

Suma

4

2

0

1

4

1

2

2

 

    1. Zdarzenia z udziałem pieszych – grupy wiekowe.

 

Liczba wypadków

Liczba

zabitych pieszych

Liczba

rannych pieszych

Liczba

kolizji

2023

2024

2023

2024

2023

2024

2023

2024

0-6

0

0

0

0

0

0

2

0

7-14

0

1

0

1

0

0

0

0

15-17

0

0

0

0

0

0

0

0

18-24

0

1

0

0

0

1

0

1

25-39

1

0

0

0

1

0

0

1

40-59

1

0

0

0

1

0

0

0

60 plus

2

0

0

0

2

0

0

0

Suma

4

2

0

1

4

1

2

2

 

III. Aktywność policjantów.

 

    1. Aktywność policjantów w stosunku do pieszych

Wykroczenia popełniane przez pieszych

 

brak elementów odblaskowych

przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

chodzenie nieprawidłową stroną drogi

Nieostrożne wejście
na jezdnie

niestosowanie się do sygnałów świetlnych

leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni

korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia/przechodzenia przez jezdnię, torowisko lub przejścia dla pieszych

inne wykroczenia

suma

przed jadącym pojazdem

zza pojazdu, przeszkody

I – VI 2023

1

102

11

0

0

9

0

1

16

140

I – VI 2024

3

124

3

3

0

8

0

0

14

155

Wzrost / spadek %

2023/2024

Wzrost +300%

Wzrost +21,6%

Spadek -72,2%

Wzrost +300%

Bez zmian

Spadek -11,1%

Bez zmian

Spadek

-100%

Spadek -12,5%

Wzrost +10,7%

 

 

    1. Aktywność policjantów w stosunku do kierujących pojazdami popełniającymi wykroczenia wobec osób pieszych.

Wybrane wykroczenia popełniane przez kierujących wobec pieszych

 

nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

na przejściu dla pieszych / pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych

nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

przy skręcaniu w drogę poprzeczną

wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych

lub bezpośrednio przed nim

 

omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych

nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

w innych okolicznościach

nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu oraz utrudnianie jego ruchu na chodniku oraz drodze dla pieszych

przemieszczanie się z prędkością większą niż zbliżona do prędkości pieszego

przekroczenie prędkości w rejonie przejścia dla pieszych

suma

I - VI 2023

46

0

4

1

2

0

1

1086

1140

I - VI 2024

50

1

2

5

0

0

3

1329

1390

Wzrost / spadek %

2023/2024

Wzrost +8,7%

Wzrost +100%

Spadek -50%

Wzrost +400%

Spadek -200%

Bez zmian

Wzrost +200%

Wzrost +22,4%

Wzrost +21,9%

 

Powrót na górę strony