Ocena stanu bezpieczeństwa pieszych oraz aktywność policjantów w pierwszym półroczu 2024 roku
Ocena stanu bezpieczeństwa pieszych oraz aktywność policjantów w tym obszarze w okresie styczeń-czerwiec 2024 roku na terenie Komendy Powiatowej Policji w Środzie Wielkopolskiej
I. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Zdarzenia ogółem |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
I – VI 2021 |
36 |
6 |
36 |
262 |
I – VI 2022 |
29 |
3 |
35 |
283 |
I – VI 2023 |
25 |
0 |
32 |
245 |
I – VI 2024 |
19 |
2 |
26 |
289 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Spadek -24% |
Wzrost +200% |
Spadek -18,8% |
Wzrost +18% |
II. Stan bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego.
Zdarzenia z udziałem pieszych |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
I – VI 2021 |
3 |
1 |
2 |
1 |
I – VI 2022 |
6 |
1 |
5 |
4 |
I – VI 2023 |
4 |
0 |
4 |
2 |
I – VI 2024 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Spadek -50% |
Wzrost +100% |
Spadek -75% |
Bez zmian |
-
Liczba zdarzeń drogowych z udziałem pieszych w ujęciu winy kierującego i pieszego.
Wina kierującego |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
I – III 2021 |
2 |
0 |
2 |
1 |
I – III 2022 |
5 |
1 |
4 |
3 |
I – III 2023 |
3 |
0 |
3 |
2 |
I – III 2024 |
2 |
1 |
1 |
1 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Spadek -33,3% |
Wzrost +100% |
Spadek -66,7% |
Spadek -50% |
Wina pieszego |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
I – III 2021 |
1 |
1 |
0 |
0 |
I – III 2022 |
1 |
0 |
1 |
1 |
I – III 2023 |
1 |
0 |
1 |
0 |
I – III 2024 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Spadek -100% |
Bez zmian |
Spadek -100% |
Wzrost +100% |
W okresie I – VI 2024 r. kierujący pojazdami spowodowali 100 % wypadków z udziałem pieszych, natomiast piesi byli sprawcami 0 % wypadków z udziałem osób pieszych.
-
Zdarzenia z udziałem pieszych na przejściach dla pieszych.
Zdarzenia na przejściach dla pieszych |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
I – VI 2021 |
1 |
0 |
1 |
1 |
I – VI 2022 |
3 |
0 |
3 |
2 |
I – VI 2023 |
1 |
0 |
1 |
2 |
I – VI 2024 |
2 |
1 |
1 |
0 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Wzrost +100% |
Wzrost +100% |
Bez zmian |
Spadek -200% |
W okresie I – VI 2024 r. wypadki na przejściach dla pieszych stanowiły 100 % wypadków
z udziałem pieszych.
-
Zdarzenia z udziałem pieszych na przejściach dla pieszych z winy kierującego.
Zdarzenia na przejściach dla pieszych z winy kierującego |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
I – VI 2021 |
1 |
0 |
1 |
1 |
I – VI 2022 |
3 |
0 |
3 |
2 |
I – VI 2023 |
1 |
0 |
1 |
2 |
I – VI 2024 |
2 |
1 |
1 |
0 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Wzrost +100% |
Wzrost +100% |
Bez zmian |
Spadek -200% |
W okresie I – VI 2024 r. wypadki na przejściach dla pieszych z winy kierującego stanowiły 100 % wypadków z udziałem pieszych na przejściach dla pieszych.
-
Zdarzenia z udziałem pieszych z winy kierujących – przyczyny.
Przyczyny w winy kierujących pojazdami |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu |
1 |
2 |
0 |
1 |
1 |
1 |
2 |
0 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe omijanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe cofanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Suma |
3 |
2 |
0 |
1 |
3 |
1 |
2 |
1 |
W okresie I – VI 2024 r. najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych z udziałem pieszych spowodowanych przez kierujących pojazdem stanowiły następujące wykroczenia:
-
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych;
-
Nieprawidłowe cofanie.
-
Zdarzenia z udziałem pieszych z winy pieszych – przyczyny
Przyczyny z winy pieszych |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu przeszkody |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
Leżenie, siedzenie na jezdni |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zatrzymanie, cofnięcie się |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Suma |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
W okresie I – VI 2024 r. najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych z udziałem pieszych spowodowanych przez pieszych stanowiły następujące wykroczenia:
-
Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem
-
Czas i miejsce zdarzeń z udziałem pieszych.
-
-
Zdarzenia z udziałem pieszych – w podziale na miesiące.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
styczeń |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
luty |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
marzec |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
1 |
kwiecień |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
maj |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
czerwiec |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
lipiec |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
sierpień |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
wrzesień |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
październik |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
listopad |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
grudzień |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Suma |
4 |
2 |
0 |
1 |
4 |
1 |
2 |
2 |
-
-
Zdarzenia z udziałem pieszych – w podziale na dni tygodnia.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
poniedziałek |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
wtorek |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
środa |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
czwartek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
piątek |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
sobota |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
niedziela |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Suma |
4 |
2 |
0 |
1 |
4 |
1 |
2 |
2 |
-
-
Zdarzenia z udziałem pieszych – w podziale na porę doby / zmiany.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
I zmiana |
2 |
1 |
0 |
1 |
2 |
0 |
1 |
0 |
II zmiana |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
III zmiana |
2 |
1 |
0 |
0 |
2 |
1 |
0 |
0 |
Suma |
4 |
2 |
0 |
1 |
4 |
1 |
2 |
2 |
-
-
Zdarzenia z udziałem pieszych – podział na obszar.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
obszar zabudowany |
4 |
1 |
0 |
0 |
4 |
1 |
2 |
2 |
obszar niezabudowany |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Suma |
4 |
2 |
0 |
1 |
4 |
1 |
2 |
2 |
-
-
Zdarzenia z udziałem pieszych – kategorie dróg.
-
Kategorie dróg |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
autostrada /droga ekspresowa |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
droga krajowa |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
droga wojewódzka |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
droga powiatowa |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
2 |
2 |
droga gminna |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
0 |
Suma |
4 |
2 |
0 |
1 |
4 |
1 |
2 |
2 |
-
-
Zdarzenia z udziałem pieszych – grupy wiekowe.
-
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
||||
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
0-6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
7-14 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15-17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18-24 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
25-39 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
40-59 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
60 plus |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Suma |
4 |
2 |
0 |
1 |
4 |
1 |
2 |
2 |
III. Aktywność policjantów.
-
-
Aktywność policjantów w stosunku do pieszych
-
Wykroczenia popełniane przez pieszych |
||||||||||
|
brak elementów odblaskowych |
przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
chodzenie nieprawidłową stroną drogi |
Nieostrożne wejście |
niestosowanie się do sygnałów świetlnych |
leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni |
korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia/przechodzenia przez jezdnię, torowisko lub przejścia dla pieszych |
inne wykroczenia |
suma |
|
przed jadącym pojazdem |
zza pojazdu, przeszkody |
|||||||||
I – VI 2023 |
1 |
102 |
11 |
0 |
0 |
9 |
0 |
1 |
16 |
140 |
I – VI 2024 |
3 |
124 |
3 |
3 |
0 |
8 |
0 |
0 |
14 |
155 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Wzrost +300% |
Wzrost +21,6% |
Spadek -72,2% |
Wzrost +300% |
Bez zmian |
Spadek -11,1% |
Bez zmian |
Spadek -100% |
Spadek -12,5% |
Wzrost +10,7% |
-
-
Aktywność policjantów w stosunku do kierujących pojazdami popełniającymi wykroczenia wobec osób pieszych.
-
Wybrane wykroczenia popełniane przez kierujących wobec pieszych |
|||||||||
|
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych / pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych |
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną |
wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych lub bezpośrednio przed nim |
omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych |
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu oraz utrudnianie jego ruchu na chodniku oraz drodze dla pieszych |
przemieszczanie się z prędkością większą niż zbliżona do prędkości pieszego |
przekroczenie prędkości w rejonie przejścia dla pieszych |
suma |
I - VI 2023 |
46 |
0 |
4 |
1 |
2 |
0 |
1 |
1086 |
1140 |
I - VI 2024 |
50 |
1 |
2 |
5 |
0 |
0 |
3 |
1329 |
1390 |
Wzrost / spadek % 2023/2024 |
Wzrost +8,7% |
Wzrost +100% |
Spadek -50% |
Wzrost +400% |
Spadek -200% |
Bez zmian |
Wzrost +200% |
Wzrost +22,4% |
Wzrost +21,9% |