Lipiec 2024
W lipcu 2024 roku na drogach powiatu średzkiego odnotowano 49 zdarzeń drogowych z których 45 zostało zakwalifikowane jako kolizje, a 4 jako wypadki drogowe w których 5 osób zostało rannych. W omawianym okresie nie odnotowano wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
- 
	
STAN BEZPIECZEŃSTWA
 
| 
			 Liczba zdarzeń drogowych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 42  | 
			
			 62  | 
			
			 49  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 354  | 
			
			 332  | 
			
			 357  | 
		
| 
			 Liczba wypadków drogowych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 5  | 
			
			 6  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 34  | 
			
			 31  | 
			
			 23  | 
		
| 
			 Liczba kolizji drogowych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 37  | 
			
			 56  | 
			
			 45  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 320  | 
			
			 301  | 
			
			 334  | 
		
| 
			 Ilość osób rannych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 5  | 
			
			 6  | 
			
			 5  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 34  | 
			
			 38  | 
			
			 31  | 
		
| 
			 Ilość osób zabitych  | 
			
			 2022  | 
			
			 2023  | 
			
			 2024  | 
		
| 
			 W bieżącym miesiącu  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
		
| 
			 Od początku roku  | 
			
			 3  | 
			
			 1  | 
			
			 2  | 
		
- 
	
PRZYCZYNY ZDARZEŃ DROGOWYCH
 
Najczęstsze przyczyny zdarzeń drogowych w omawianym miesiącu:
- 
	
z winy kierowcy:
 
| 
			 Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami  | 
			
			 12  | 
		
| 
			 Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu  | 
			
			 9  | 
		
| 
			 Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu  | 
			
			 6  | 
		
| 
			 Nieprawidłowe cofanie  | 
			
			 5  | 
		
| 
			 Nieprawidłowe skręcanie  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 Nieprawidłowe omijanie  | 
			
			 3  | 
		
- 
	
w omawianym okresie nie odnotowano zdarzenia drogowego z winy pieszego,
 - 
	
z innych przyczyn
 
| 
			 Obiekty, zwierzęta na drodze  | 
			
			 4  | 
		
III. MIEJSCA NAJBARDZIEJ ZAGROŻONE
| 
			 Gmina  | 
			
			 Liczba zdarzeń  | 
			
			 Wypadki  | 
			
			 Zabici  | 
			
			 Ranni  | 
			
			 Kolizje  | 
		
| 
			 Środa Wlkp.- obszar miejski  | 
			
			 20  | 
			
			 2  | 
			
			 0  | 
			
			 2  | 
			
			 18  | 
		
| 
			 Środa Wlkp.- obszar wiejski  | 
			
			 12  | 
			
			 2  | 
			
			 0  | 
			
			 3  | 
			
			 10  | 
		
| 
			 Zaniemyśl  | 
			
			 7  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 7  | 
		
| 
			 Nowe Miasto n/Wartą  | 
			
			 6  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 6  | 
		
| 
			 Krzykosy  | 
			
			 3  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 Dominowo  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
		
| 
			 
  | 
		|||||
| 
			 Łącznie  | 
			
			 49  | 
			
			 4  | 
			
			 0  | 
			
			 5  | 
			
			 45  | 
		
| 
			 Droga  | 
			
			 Liczba zdarzeń  | 
			
			 Wypadki  | 
			
			 Zabici  | 
			
			 Ranni  | 
			
			 Kolizje  | 
		
| 
			 Gminna  | 
			
			 14  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 13  | 
		
| 
			 Powiatowa  | 
			
			 10  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 9  | 
		
| 
			 W432  | 
			
			 9  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 9  | 
		
| 
			 K11  | 
			
			 8  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 2  | 
			
			 7  | 
		
| 
			 Strefa ruchu  | 
			
			 4  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 W436  | 
			
			 2  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 2  | 
		
| 
			 K15  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
		
| 
			 A2  | 
			
			 1  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
		
| 
			 S11d  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
		
| 
			 
  | 
		|||||
| 
			 Łącznie  | 
			
			 49  | 
			
			 4  | 
			
			 0  | 
			
			 5  | 
			
			 45  | 
		
| 
			 Gmina  | 
			
			 Miejsce najbardziej zagrożone  | 
			
			 Ilość zdarzeń  | 
		
| 
			 Zaniemyśl  | 
			
			 Zaniemyśl ul. Poznańska  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Dzień tygodnia  | 
			
			 Liczba zdarzeń  | 
			
			 Wypadki  | 
			
			 Zabici  | 
			
			 Ranni  | 
			
			 Kolizje  | 
		
| 
			 Poniedziałek  | 
			
			 5  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 5  | 
		
| 
			 Wtorek  | 
			
			 9  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 8  | 
		
| 
			 Środa  | 
			
			 12  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 11  | 
		
| 
			 Czwartek  | 
			
			 7  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 2  | 
			
			 6  | 
		
| 
			 Piątek  | 
			
			 7  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 7  | 
		
| 
			 Sobota  | 
			
			 5  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Niedziela  | 
			
			 4  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 
  | 
		|||||
| 
			 Łącznie  | 
			
			 49  | 
			
			 4  | 
			
			 0  | 
			
			 5  | 
			
			 45  | 
		
| 
			 Godzina zdarzenia  | 
			
			 Liczba zdarzeń  | 
			
			 Wypadki  | 
			
			 Zabici  | 
			
			 Ranni  | 
			
			 Kolizje  | 
		
| 
			 0.00-3.59  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
		
| 
			 4.00-7.59  | 
			
			 4  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 8.00-11.59  | 
			
			 8  | 
			
			 2  | 
			
			 0  | 
			
			 3  | 
			
			 6  | 
		
| 
			 12.00-15.59  | 
			
			 14  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 14  | 
		
| 
			 16.00-19.59  | 
			
			 14  | 
			
			 1  | 
			
			 0  | 
			
			 1  | 
			
			 13  | 
		
| 
			 20.00-23.59  | 
			
			 9  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 0  | 
			
			 9  | 
		
| 
			 
  | 
		|||||
| 
			 Łącznie  | 
			
			 49  | 
			
			 4  | 
			
			 0  | 
			
			 5  | 
			
			 45  | 
		
IV. NIETRZEŹWI KIERUJĄCY
| 
			 
  | 
			
			 Policjanci WRD  | 
			
			 Łącznie wszyscy policjanci KPP Środa Wlkp.  | 
		
| 
			 Art. 87§1 KW – kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu  | 
			
			 9  | 
			
			 10  | 
		
| 
			 Art. 87§1a KW – kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny w stanie nietrzeźwości  | 
			
			 3  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 Art. 87§2 KW – kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny po użyciu alkoholu  | 
			
			 1  | 
			
			 1  | 
		
| 
			 Art. 178a§1 KW – kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości  | 
			
			 9  | 
			
			 14  | 
		
V. PODSUMOWANIE
W lipcu 2024 roku Komenda Powiatowa Policji w Środzie Wlkp. odnotowała łącznie 49 zderzeń drogowych co stanowi spadek o 13 zdarzeń w stosunku do 2023 (62),
jednak wzrost o 7 w stosunku do 2022 roku (42). W omawianym miesiącu doszło do
4 wypadków drogowych co stanowi spadek o 2 tego typu zdarzenia w stosunku do 2023 (6)
i o 1 do 2022 roku (5). W lipcu 2024 roku rannych w wypadkach drogowych zostało 5 osób co stanowi spadek o 1 w stosunku do 2023 (6) i utrzymanie ilości osób rannych do 2022 roku. W omawianym okresie oraz w lipcu 2022 roku, nie odnotowano wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym. Ofiarę śmiertelną odnotowano w lipcu 2023 roku.
Liczba kolizji drogowych w omawianym miesiącu (45) jest niższa o 11 w odniesieniu do 2023 roku (56), jednak o 8 wyższa niż w 2022 roku (37).
Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych w lipcu 2024 roku jest niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
Najbardziej zagrożoną gminą w omawianym okresie w powiecie średzkim jest gmina Środa Wlkp. – obszar miejski, gdzie doszło do 20 zdarzeń drogowych.
Najbardziej zagrożoną drogą w powiecie średzkim w lipcu 2024 roku jest droga gminna, gdzie w sumie doszło do 14 zdarzeń drogowych.
Najwięcej zdarzeń zaistniało w środę (12), a godzinami najbardziej zagrożonymi jest przedział między 12:00 – 15.59 oraz 16:00 – 19.59 – po 14 zdarzeń.
W omawianym miesiącu doszło do zatrzymania 29 kierujących znajdujących się pod wpływem alkoholu i środków odurzających, w tym 22 zatrzymali f-sze Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Środzie Wlkp.
Z uwagi na przytoczone dane w sierpniu 2024 r., funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego w szczególności będą pełnić służbę na odcinkach dróg najbardziej zagrożonych zgodnie z powyższą analizą.